- Socialtjänstens mottagning
- 08-706 88 00
- Telefontid:
- måndag - fredag 09.00-11.30
- Besöksadress
- Östra Madenvägen 4-6
- Hallonbergen
Jag har fått nej på min ansökan
Om du har sökt ekonomiskt bistånd och fått nej på din ansökan (avslag), helt eller delvis, har du rätt att klaga på (överklaga) beslutet inom tre veckor. Socialnämnden kan då ompröva beslutet eller skicka det för vidare handläggning till Förvaltningsrätten.
Om du vill klaga på ett beslut ska du skriva ned vilket beslut det gäller, hur du vill att beslutet ändras och varför det ska ändras. Lämna gärna in andra dokument som kan intyga det du skrivit.
Du måste skriva under och lämna in din överklagan senast tre veckor från det att du fick beslutet. Om du är osäker på hur du ska skriva har du rätt att få hjälp av en socialsekreterare.
När du lämnat in din överklagan görs en ny prövning. Det kan hända att beslutet ändras. Om beslutet inte ändras skickas överklagan med alla handlingar vidare till domstolen (förvaltningsrätten) som gör en egen bedömning. Under den tiden kan socialnämnden inte påverka beslutet. Domstolen skickar sitt beslut hem till dig.