InfoMentor

InfoMentor är grundskolans och anpassad grundskolas digitala skolplattform och används som kommunikationskanal mellan skolan och hemmet.

Logga in i InfoMentor på datorn

Information om InfoMentor

InfoMentor är en skolplattform för elever och vårdnadshavare och innehåller funktioner som underlättar skolvardagen. Du kan välja att logga in på en dator eller ladda ner appen InfoMentor Hub från App Store eller Google Play.

Infomentors funktioner är indelade i olika boxar som ger dig en snabb överblick över all information. Boxarnas antal beror på vilken funktionalitet skolan har valt att använda. Du kommer bland annat åt beömningar, dokumentation, fritidsschema, frånvaro, information, kalender, kontaktlista, schema och mycket mer. Läs mer under Frågor och svar om Infomentor.

För att komma åt ditt barns bedömning, ämnesomdöme, IUP framåtsyftande planering samt eventuella åtgärdsprogram och elevanteckningar krävs inloggning via e-legitimation.

Hjälp med Infomentor

Om du behöver hjälp med InfoMentor kontaktar du skoladministratören på ditt barns skola.

Frågor och svar om InfoMentor

Här får du svar på de frågor du kan tänkas ha kring Infomentor.

1. Hur får jag inloggningsuppgifter till InfoMentor?

Skolan ger dig inloggningsuppgifter till InfoMentor, användarnamn och lösenord. Första gången du loggar in uppmanas du att byta lösenord, samt skriva in dina kontaktuppgifter.

2. Hur loggar jag in?

Du kan logga in i InfoMentor Hub med användarnamn och lösenord, pin-kod eller e-legitimation.
Första gången du loggar in i InfoMentor rekommenderas du att logga in med de inloggningsuppgifter du fått av ditt barns skola.

3. Kan jag själv ändra mitt användarnamn och lösenord?

Du kan själv ändra ditt användarnamn och lösenord. Det gör du genom att klicka på ditt barns namn, som du hittar längst upp till höger på startsidan. Där har du också möjlighet att ändra lösenord till PIN-kod.

4. Hur skaffar jag e-legitimation?

E-legitimation är en elektronisk id-handling som du kan använda för att legitimera dig på ett säkert sätt på till exempel en webbplats eller i en app. På sidan e-legitimation.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du läsa mer om hur du skaffar e-legitimation.

5. Finns InfoMentor som en app?

Ja. Ladda ned appen Infomentor Hub via App-store eller Google Play och logga in dig med användarnamn och lösenord eller med e-legitimation via menyvalet ”Andra inloggningssätt.”
Genom att använda appen InfoMentor Hub med notifieringar gör att du kan ha full koll på allt som händer på skolan. En notifiering visas när ny information har publicerats och genom att klicka på respektive notifiering så kommer du till motsvarande plats i InfoMentor Hub.
Ha dina inloggningsuppgifter redo och följ instruktionerna för att komma igång.

6. Vad gör jag när jag glömt bort mitt användarnamn eller lösenord?

Har du glömt bort ditt lösenord kan du själv begära ett nytt på InfoMentors inloggningssida.
Klicka på ”Nytt lösenord?” och skriv in din e-postadress. Det fungerar dock bara om du har en e-postadress registrerad på ditt konto.

Om du behöver hjälp med inloggningsuppgifter kontaktar du skolans administratör.

7. Jag kan inte logga in, varför?

Se till att ditt användarnamn och lösenord är korrekt skrivet. Systemet är känsligt för gemener och versaler (stora och små bokstäver) både i användarnamn och lösenord. Kontrollera också att du inte har några mellanslag före eller efter sista bokstaven. Mellanslaget tolkas nämligen som en extra bokstav.

Du kan också prova att rensa historiken i din webbläsare.

8. Fungerar InfoMentor i alla enheter?

Ja, den fungerar med alla datorer, läsplattor och mobiltelefoner, bara webbläsaren är uppdaterad till den senaste versionen.

9. Fungerar InfoMentor i alla webbläsare?

Nej, InfoMentor bygger på den senaste tekniken och det innebär att du måste ha den senaste versionen av din webbläsare installerad. Om du inte har den senaste versionen, kommer du att uppmanas att uppdatera så att du kan komma åt all funktionalitet. InfoMentor fungerar inte med Internet Expolorer.

10. Jag får ingen e-post, de fastnar i min skräppost – hur gör jag?

Öppna din mapp för skräppost och ange avsändaren
noreply-se@system.infomentor.se som en betrodd avsändare.

11. Jag har fler än ett barn, hur fungerar det då?

Längst upp på InfoMentor står barnets namn. Klicka eller tryck för att enkelt växla till ditt/dina andra barn. Har du barn i en skola som använder InfoMentor kommer du även att kunna växla till det barnets information på samma ställe.

12. Hur fungerar boxarna?

Funktionerna på startsidan är indelade i olika boxar som ger dig en snabb överblick över all information. Observera att boxarnas antal beror på vilken funktionalitet din skola har valt att använda och antalet kan därför variera. Klicka eller tryck på en box för att öppna och ta del av innehållet.

13. Vad innehåller boxarna?

Kalender – här finns en översikt över vad som händer vecka för vecka med veckobrev, information och läxor. I kalendern kan du även ta del av skolans kalendarium, som exempelvis studiedagar, terminstider och nationella prov.

Schema – här ser du schemat och du kan enkelt välja vilken dag och vecka du vill titta på.

Kontaktlista – här finns klasslistan med kontaktuppgifter. Vårdnadshavaren kan själv ställa in vilka kontaktuppgifter som ska synas. Du kan skicka e-post till vårdnadshavare och klassföreståndare/mentor via kontaktlistan.

Frånvaro – i denna box visas all frånvaro. Du som är vårdnadshavare kan rapportera ditt barns frånvaro. Du kan anmäla heldag eller del av dag/lektionsvis.

Information – här visas information som rektor och skolledning publicerat. Här visas också de nyheter, filer och länkar som skolan har publicerat.

Uppgifter – om lärare lägger upp elevens uppgifter i InfoMentor kan eleven kommunicera med sin lärare kring uppgifterna. (OBS! De flesta lärare lägger upp uppgifter i Google Classroom.)

Blogg - här kan du se klassblogg eller fritidsblogg. Eleven och vårdnadshavaren läsa lärarens inlägg och eleven kan även kommentera inläggen. (BBS! Boxen syns endast om skolan använder bloggfunktionen.)

Planeringar – här syns de pedagogiska planeringar som eleven har tillgång till.

Bedömningar – här visas elevens bedömningar och ämnesomdömen. Du behöver e-legitimation för att kunna se innehållet i boxen Bedömningar.

Dokumentation – i denna box hittar du de IUP, Åtgärdsprogram och Anteckningar som skolan publicerat. Om skolan valt att dokumentera elevarbeten i portfolio hittar du även dem här. Du behöver e-legitimation för att kunna se innehålllet i boxen Dokumentation.

Utvecklingssamtal – denna box syns enbart för vårdnadshavaren och visas enbart när det finns bokningsbara tider för utvecklingssamtal för eleven. När man har bokat en tid så visas den direkt på startsidan. Men det går även att gå in i boxen för att se, ändra eller avboka en bokad tid.

Fritidsschema - här kan vårdnadshavaren registrera, se och ändra sitt barns vistelsetider på fritids samt lägga till en kommentar till fritidspersonalen.      

14. Det är tomt i en/flera av boxarna?

Det beror på att skolan inte har lagt in någon information.

15. Hur rapporterar jag frånvaro?

Om du är vårdnadshavare kan du rapportera frånvaro genom att klicka eller trycka på boxen ”Frånvaro”, och därefter på knappen som heter ”Rapportera frånvaro”. Här kan du rapportera om ditt barn är frånvarande idag eller i morgon. Du kan även rapportera frånvaro för del av dag mot elevens schema.

16. Hur bokar jag utvecklingssamtal via InfoMentor?

Klicka på boxen Utvecklingssamtal. Den syns endast om läraren lagt ut tider som går att boka.

17. Vem ser informationen om mitt barn och om mig?

Den information som kräver BankID är extra skyddad. Det innebär att detaljerad information om ditt barns lärande så som bedömning, ämnesomdöme, IUP framåtsyftande planering, åtgärdsprogram, portfolio och anteckningar endast kan ses av behörig personal som är kopplad till ditt barn. Detaljerad informaton om ditt barn kan aldrig ses av andra elever och vårdnadshavare.

18. Är informationen säkert lagrad?

Ja, all information lagras säkert. Informationen skickas krypterad över internet och servrarna som informationen lagras i står i väl bevakade och skyddade driftcentraler. Du kan bidra till att upprätthålla säkerheten genom att använda ett starkt lösenord innehållande tecken, siffror, specialtecken och bokstäver samt att hålla detta lösenord hemligt.

Senast uppdaterad 2 februari 2024