Smart teknik skapar tryggare hem för äldre

Pressinbjudan: Årets seniormässa i Sundbyberg
– tema teknik och välbefinnande. Två nyheter presenteras på årets seniormässa 18 oktober. ”Ett knapptryck” och ”Vårdsensorn” är nya tekniklösningar som visas i Sundbybergs Stadsnäts monter. Lösningarna har utvecklats av Sundbybergs Stadsnät i samverkan med Sundbybergs stad för att skapa tryggare hem.

Ett knapptryck – Dag/Natt-kontroll

Med ett knapptryck kan man stänga av all belysning och alla apparater inför natten. Tjänsten får äldre får att komma ihåg att stänga av kaffebryggare och spis samt stänga fönster och dörrar med hjälp av sensorer. Lösningen har tagits fram av Sundbybergs Stadsnät i samverkan med tjänsteleverantören Alleato. Syftet är att skapa tryggare hem för äldre och deras närstående.

Vårdsensor – trygghet vid fall

Vårdsensorn kan användas för tillsyn i hemmet och kan larma personal om något oförutsett händer. Den är utvecklad på uppdrag av Sundbybergs stad och färdig att börja användas äldre som behöver en extra trygghet, framförallt nattetid.

Tid: Torsdag 18 oktober klockan 12.00–15.00
Plats: Kulturcentrum i Hallonbergens centrum (Blå linje mot Akalla, station Hallonbergen)

Mässan invigs av Maria Bohman (KD) äldrenämndens ordförande och Johan Storåkers (L), kultur- och fritidsnämndens ordförande. Konferencier är Peter Rylander. Läkaren och författaren Jill Taube föreläser om hur vi kan se till det friska i stället för att försöka bota det sjuka.

Seniormässan arrangeras av Sundbybergs stad för sjunde året i rad, i år i samarbete med Sundbybergs Stadsnät. Besökarna träffar ett stort antal utställare och kan bekanta sig med ny teknik som kan underlätta vardagen. Det finns också prova på-aktiviteter och föredrag. Evenemanget är gratis.

Susanna Järlund, kommunikationsstrateg, 08-706 88 87, susanna.jarlund@sundbyberg.se
Fredrik Richard, pressansvarig, 08-706 85 75. fredrik.richard@sundbyberg.se

Sundbybergs stad – till ytan Sveriges minsta kommun, samtidigt en av de snabbast växande med över 50 000 invånare. Med närhet till Stockholm city, grönområden, flygplatser och en stadskärna med alla allmänna kommunikationer, har Sundbyberg mycket att erbjuda. Sundbybergs stad är utsedd till Årets tillväxtkommun 2014 och Årets Superkommun 2015 och 2017.

Senast uppdaterad 12 september 2019