Bild på fiberoptik

Sundbyberg i toppen – 100 procents täckning i ny bredbandskartläggning

I den kartläggning av bredbandstillgång som årligen genomförs av Post- och Telestyrelsen (PTS) placerar sig Sundbybergs stad i absoluta toppen. Mätningen visar att alla kommunens invånare har tillgång till fast bredband via fiber i absolut närhet till bostaden.

I den landstäckande mätning av bredbandstäckning som genomförs årligen hamnar Sundbybergs stad på en förstaplacering. Mätningen visar att 100 procent av kommunens innevånare har tillgång till fast bredband via fiber i absolut närhet till bostaden med en möjlig hastighet på upp till 1Gbit/sek. Endast åtta kommuner i Sverige har motsvarande täckningsgrad.

– Att utveckla bredbandstäckningen och förse sundbybergarna med fiberanslutet bredband har varit vårt fokus i över 20 år. Det är inte en slump att Sundbyberg ligger i toppen i mätningarna. Det är resultatet av ett gediget och metodiskt arbete med fokus på att ligga i framkant som ligger bakom det fina resultat vi ser idag, säger Mats Silbermann, Affärs- och produktionschef på Sundbybergs Stadsnät.

Lokalt fokus och samarbeten ger resultat

I regeringens bredbandstrategi ”För ett helt uppkopplat Sverige 2025” är ett av de uppsatta målen att hela Sverige ska ha tillgång till snabb och stabil uppkoppling i sin absoluta närhet.

Även om Sundbybergs stad uppnår målen med råge är stadens ambition att säkerställa att den stora täckningen håller jämna steg med stadens utveckling.

Stadens bolag Sundbybergs stadsnät är tidigt involverat i nybyggnationer och markarbeten för att säkerställa nätutbyggnaden för både privatpersoner, kommunal verksamhet och företagare i kommunen.

Senast uppdaterad 18 april 2024