Sundbyberg har förbättrat sitt arbete mot mäns våld mot kvinnor

Sundbyberg har rankats på tionde plats bland 165 kommuner i Unizons Kvinnofridsbarometer 2023, mycket tack vare viktiga insatser mot våld i nära relation.

Genom att ha en relationsvåldssamordnare på heltid har staden möjlighet att arbeta med systematiskt utvecklingsarbete när det gäller våld i nära relationer.

– Vi ser till att samarbeta inom olika delar av socialtjänsten för att anpassa stöd och insatser efter olika behov hos våldsutsatta, säger Patrik Tengberg (S), social- och arbetsmarknadsnämndens ordförande. Vi arbetar långsiktigt med att fortlöpande utbilda all personal inom socialtjänsten om våld i nära relationer. Nyligen har vi i samarbete med kvinnojouren utbildat alla kommunala utförare inom äldre- och funktionsstöd.

– I staden arbetar vi också aktivt med att förbättra upptäckten av våld genom tydliga rutiner och anpassade frågor för olika målgrupper, inklusive frågor om våldsutövande och sex mot ersättning, säger Patrik Tengberg. Vi har både ett team med socialsekreterare och ett team med behandlare som ser till att våldsutsatta får stöd och skydd. Staden har lagt särskild vikt vid att säkerställa att både interna och externa insatser håller hög kvalitet. Våldsutsatta som varit i skyddat boende får mycket stöd för att ordna stadigvarande boende efter placeringen.

Brister nationellt sett

Trots lokala framgångar bland Sveriges olika kommuner pekar Kvinnofridsbarometern på fortsatta brister nationellt sett i struktur och prioriteringar inom kommunerna, vilket understryker behovet av fortsatt arbete för att bekämpa våld i hemmet över hela landet.

I Kvinnofridsbarometern 2023 undersöker Unizon för femte gången kommunernas arbete mot mäns våld mot kvinnor. Undersökningen görs vartannat år. Läs mer om rapporten Kvinnofridsbarometern 2023 här Länk till annan webbplats.

Senast uppdaterad 22 februari 2024