Vatten porlar ur vattenkanna.

Hjälp till att minska vattenförbrukningen

Det går åt mycket vatten i Sundbyberg just nu och Norrvatten uppmanar alla att spara på vattnet. Det är viktigt för att vattenverket ska hinna med att producera vatten, så att det räcker till alla.

Det kommunala dricksvattnet är en av samhällets allra viktigaste resurser och är främst till för matlagning, dryck och hygien. Under varma och torra dagar används väldigt mycket dricksvatten för bevattning samt till att fylla pooler. Varma dagar kan vattenförbrukningen öka med över 30%. Under värmeböljan 2018 var det nära att vattnet inte räckte till och vi vill undvika att hamna i ett liknade läge i år.

Tips för att hjälpa till att spara vatten

• Använd inte vattenslang och vattenspridare. Vattna hellre med vattenkanna och vattna tidig morgon eller sen kväll så att vattnet inte avdunstar.
  • Undvik vattenkrävande aktiviteter som att fylla pooler, högtrycksspolning och att tvätta bilen.
  • Duscha istället för att bada.
  • Ta korta duschar istället för långa. Stäng av vattnet i duschen när du tvålar in dig.
  • Stäng av vattnet när du borstar tänderna.
  • Kör fulla disk- och tvättmaskiner.
  • Ställ en fylld tillbringare i kylen så slipper du låta kranen rinna för att vattnet ska bli kallt.
  • Laga droppande kranar och läckande toalettstolar.

Norrvatten producerar vatten till 14 kommuner i norra Storstockholm. Det finns gott om vatten i Mälaren, men vattenverket kan bara rena och producera en viss mängd dricksvatten. Om både privatpersoner och verksamheter hjälps åt att minska onödig vattenförbrukning så säkerställer vi att det räcker till alla.

Här hittar du mer information och vattensmarta tips Länk till annan webbplats.!

Senast uppdaterad 15 juni 2023