Kommunstyrelsen 5 juni

Den 5 juni hölls årets femte sammanträde med kommunstyrelsen.

Under mötet diskuterades bland annat:

• Kommunstyrelsen fastställde en handlingsplan för att motverka ekonomisk brottslighet inom stadens verksamheter. Handlingsplanen är ett styrande dokument med åtgärder för hur ekonomisk brottslighet ska förebyggas, utredas och hanteras i Sundbybergs kommunkoncern. Intensifieringen av arbetet mot ekonomisk brottslighet kommer att ge flera positiva konsekvenser för staden.
  • Kommunstyrelsen antog en reviderad handlingsplan för giftfria barnverksamheter i Sundbybergs stad. Tidigare omfattade handlingsplanen förskoleverksamheten och har nu utökats för att även omfatta grundskola och andra verksamheter där barn vistas. Syftet är att se till att barn inte utsätts för giftiga ämnen och miljöer. Handlingsplanen innehåller 40 olika åtgärder som syftar till att bland annat rensa bort och fasa ut giftiga ämnen, förbättra mattillagningsprocesserna och se till att utomhusmiljöerna håller måttet.
Senast uppdaterad 12 juni 2023