- Kontakta miljöenheten på telefon 08-706 66 00
- Telefontider, helgfri vardag*
- måndag klockan 13.00–15.00
- torsdag klockan 14.30–16.30
- fredag klockan 9.00–11.00
- * Telefontiderna gäller inte på klämdagar eller vardag före röd dag.
- livsmedel@sundbyberg.se
Så beräknas avgiften
Enligt svenska och europeiska regler ska avgifterna (taxan) inte belasta kommunens skattebetalare - verksamheten ska själv bära kostnaderna.
Detta ingår i tillsynsavgiften
Tillsynsavgiften ska bekosta kommunens alla kostnader som rör tillsynen. Förutom själva inspektionen på plats omfattar avgiften även kostnader för personal, lokaler, IT-hjälpmedel, material, provtagnings- och analyskostnad, fordon, försäkringar och administration som rör tillsynen.
Avgifter i livsmedelskontrollen
Från och med 2024 har efterhandsdebitering ersatt årlig avgift för livsmedelskontroll. Det betyder att verksamheter kommer från och med 2024 endast debiteras efter utförd kontroll.
Efter att din verksamhet har blivit registrerad och livsmedelskontrollen har besökt din verksamhet beslutar byggnads- och tillståndsnämnden vilken kontrollfrekvens din verksamhet får. Kontrollfrekvensen speglar anläggningens kontrollbehov och bestäms genom riskklassning av verksamheten. Läs mer här om den nya riskklassningsmodellen.