Så beräknas avgiften

Enligt svenska och europeiska regler ska avgifterna (taxan) inte belasta kommunens skattebetalare - verksamheten ska själv bära kostnaderna.

Detta ingår i tillsynsavgiften

Tillsynsavgiften ska bekosta kommunens alla kostnader som rör tillsynen. Förutom själva inspektionen på plats omfattar avgiften även kostnader för personal, lokaler, IT-hjälpmedel, material, provtagnings- och analyskostnad, fordon, försäkringar och administration som rör tillsynen.

Avgifter i livsmedelskontrollen

Från och med 2024 har efterhandsdebitering ersatt årlig avgift för livsmedelskontroll. Det betyder att verksamheter kommer från och med 2024 endast debiteras efter utförd kontroll.

Efter att din verksamhet har blivit registrerad och livsmedelskontrollen har besökt din verksamhet beslutar byggnads- och tillståndsnämnden vilken kontrollfrekvens din verksamhet får. Kontrollfrekvensen speglar anläggningens kontrollbehov och bestäms genom riskklassning av verksamheten. Läs mer här om den nya riskklassningsmodellen.

Senast uppdaterad 26 februari 2024