Konsumentvägledning

Vi ger dig information om dina rättigheter och skyldigheter som konsument.

Det finns flera lagar som skyddar konsumenter. De två viktigaste är:

  • Konsumentköplagen
  • Konsumenttjänstlagen

Hos konsumentvägledningen kan du få råd och vägledning om du ska klaga på något som du har köpt, det gäller köp av både varor och tjänster. Vi kan också ge dig information inför ett köp, vad som är bra att tänka på när du till exempel ska köpa en ny bil eller skriva ett avtal med en hantverkare som ska renovera ditt badrum. Du kan också få hjälp med hur man går vidare när en tvist har uppstått. Till exempel kan du få hjälp med hur man gör en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden.

Du kan också få ekonomisk vägledning. Du behöver kanske ta reda på hur mycket det är rimligt att familjens ungdomar betalar hemma när de börjar jobba eller hur du gör en hushållsbudget.

Bra att veta

Nedan följer information om olika saker som kan vara bra att veta för dig som konsument.

Kvitto​

Spara dina kassakvitton om du behöver byta eller reklamera något du har köpt. Reklamationstiden är tre år. Kvitton ska ibland sparas i tio år, till exempel för vissa hantverkstjänster (då man kan reklamera i tio år). För vanliga köp gäller tre år.

Reklamation

Du har ingen laglig rätt att få lämna tillbaka en felfri vara. Hör efter om öppet köp gäller och i så fall hur länge. Se till att det antecknas på kvittot.

Öppet köp

Begär att få varan på öppet köp om du är osäker på ditt köp. Se till att det antecknas på kvittot.

Bytesrätt

Fråga i affären om du får byta varan. Du har ingen laglig rätt att byta eller lämna tillbaka en vara som du har köpt om det inte är något fel på den.

Ångerrätt

Lagstadgad ångerrätt enligt distansavtalslagen gäller vid hemförsäljning och distansavtal. Några exempel på distansavtal är köp via:

  • internet
  • telefonförsäljning
  • postorder
  • TV-shop

Ångerrätten gäller vanligtvis i 14 dagar men det gäller inte alla varor. En del varor är undantagna enligt distans- och hemförsäljningslagen.

Presentkort

Vänta inte för länge med att använda ditt presentkort. Det har ofta en tidsbegränsning. Det kan även bli värdelöst, till exempel om affären byter ägare eller går i konkurs.

Kontakta konsumentrådgivaren

Kontakta konsumentrådgivaren genom att fylla i detta formulär eller ring 08-706 84 30 säkrast måndag – torsdag mellan klockan 10:00 – 12:00. Får du inte svar eller kan du inte ringa då, lämna ett meddelande och ange ärende, namn, adress och telefonnummer där du nås dagtid. Konsumentvägledaren kontaktar dig så snart som möjligt. Du kan också skicka e-post, se under Kontakt.






Stad *


Konsumentverket

Du kan även vända dig till Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument, se länk under Relaterat innehåll.

Senast uppdaterad 20 december 2016