Fotvård

Fotvård

Du som vill starta en skärande och/eller stickande verksamhet måste enligt miljöbalken anmäla det senast sex veckor innan verksamheten startar. Här kan du läsa om hur det fungerar och också få tips på saker att tänka på i verksamheten.

Anmälan

Anmäl din verksamhet till miljöenheten. Där kan du även få råd och anvisningar av en miljöhandläggare. Den här sidan kan också hjälpa dig med information om bestämmelser och vidarelänkar där du kan få mer kunskap.

En ritning över lokalen och vilka luftflöden som råder ska bifogas anmälan. På ritningen ska du märka ut var handtvättställ, toaletter, kök/pentry, behandlingsplats, förvaringsskåp och liknande förvaring samt ytor avsedda för rengöring av instrument finns. Visa också var ventilationsdonen är placerade.

Även när du tar över en etablerad verksamhet ska du anmäla det. Ska du ha en rörlig verksamhet med behandling på företag/arbetsplatser, ska detta också anmälas innan verksamheten startar.

Till anmälningsblanketten Länk till annan webbplats.

Avgift för anmälan

Vi tar ut en avgift för anmälan enligt en taxa som fastställts av kommunfullmäktige. Om du inte anmäler din verksamhet innan lokalen tas i bruk, riskerar du att få betala en miljösanktionsavgift. Anmälningspliktiga verksamheter betalar en årlig avgift enligt taxa för återkommande tillsyn.

Taxor Pdf, 1.4 MB.

Ska du hyra ut rum eller stolar till annan verksamhet?

Om du hyr ut en stol eller ett rum i din lokal till någon som driver egen verksamhet ska varje enskild verksamhet anmälas till Sundbybergs stad.

Hur ska lokalen se ut?

  • Lokalen ska ha en fungerande ventilation och luftkvaliteten ska vara god.
  • Golv, väggytor och platsen som du arbetar vid ska vara lätta att rengöra. Textila material, som till exempel heltäckningsmatta, är olämplig att ha i behandlingsutrymmet. Undvik dammansamlande anordningar i taket, till exempel ventilationskanaler.
  • Platsen som du arbetar vid ska vara enkel att rengöra efter varje kund. Det ska finnas plats att skilja på steril och icke steril utrustning.
  • Det bör i lokalen finnas ett särskilt utrymme för rengöring, desinficering och sterilisering av instrument. Det ska finnas plats för att kunna skilja på sterilt och icke sterilt. Se till att det finns en diskbänk för rengöring av utrustning samt en separat vask för smutsigt vatten.
  • Det ska finnas handtvättställ med flytande tvål, engångshanddukar och handdesinfektion. Tvättstället ska normalt sitta i behandlingsrummet. Det ska även finnas tillgång till handdesinfektion vid behandlingarna.
  • Utrymme/förråd ska finnas för förbrukningsartiklar, redskap, smutstvätt och liknande. Sterila och rena produkter ska förvaras torrt och dammfritt.
  • Det ska finnas ett förvaringsutrymme för arbetskläder och privata kläder samt ett utrymme där personalen kan byta om till arbetskläder.
  • Det bör finnas ett städutrymme utrustat med utslagsvask och varmt och kallt vatten. Ska material torkas i utrymmet ska det finnas frånluftsventilation i utrymmet.
  • Om lokalen är i bostaden ska behandlingsutrymmet inte vara ett genomgångsrum utan vara avskilt från bostaden. Det bör finnas ett eget utrymme för rengöring av redskap och separat kundtoalett.
  • Om flera olika behandlingar pågår i lokalen ska de med större infektionsrisk skiljas av från de övriga.

Hur ska hygienrutinerna vara?

  • Tvätta händerna både före och efter varje behandling.
  • Använd skyddshandskar av engångstyp och desinficera händerna före och efter användning av handskar. Du bör även använda munskydd för att minska risken för att själv få till exempel svamp. Skyddsglasögon skyddar mot damm och sliprester.
  • Rengör behandlingsbrits eller dylikt dagligen och vid behov mellan kunderna. Desinficera vid behov.
  • Du bör använda engångsinsatsskydd till fotkaret. Annars ska du rengöra och desinfektera karet efter varje patient.
  • Ha på dig särskilda arbetskläder som du inte använder privat, arbetskläderna bör ha trekvartsärm.
  • Efter toalettbesök eller liknande ska flytande tvål och engångshanddukar användas.
  • Behandla bara om du själv är frisk.
  • Om kunden har vissa sjukdomar eller tar vissa mediciner bör du inte utföra behandling. Kontakta läkare om du är osäker kring detta.
  • Det ska finnas rutiner för städning av lokalen. Om ni flera personer som arbetar i lokalen ska de vara skriftliga och det ska framgå i rutinerna vem som ansvarar för respektive städområde.
  • Separat städutrustning ska användas i toalettutrymmen.
  • Ren städutrustning ska användas vid varje nytt städtillfälle.

Vilka städrutiner ska finnas?

  • Det ska finnas rutiner för städning av lokalen. Om ni är flera personer som arbetar i lokalen ska rutinerna vara skriftliga. Det ska framgå i rutinerna vem som ansvarar för respektive städområde.
  • Separat städutrustning ska användas i toalettutrymmen.
  • Ren städutrustning ska användas vid varje nytt städtillfälle.

Hur ska steril utrustning hanteras?

  • Använda instrument som penetrerat huden ska rengöras, desinficeras och steriliseras innan de återanvänds. Skalpellblad ska alltid vara av engångstyp.
  • Om du steriliserar själv ska du regelbundet kontrollera att sterilisatorn fungerar som den ska.
  • Förvara kasserade blad och nålar avskilt i en punkteringssäker behållare. Märk behållaren tydligt med innehållet, till exempel ”stickande”, ”skärande”.
  • Fotfilar, tänger och borrar och andra instrument som används flera gånger ska steriliseras efter varje patient.
  • Slipmaskiner bör ha punktsug eller annat för samla upp damm och sliprester.

Annat du måste tänka på

  • Fråga kunden om hen har några sjukdomar och allergier innan behandlingen påbörjas.
Senast uppdaterad 29 januari 2024