Ny konstvägg i Sundbyberg

Torsdagen den 14 december klockan 16.30 inviger ordförande Stefan Bergström (C) och representanter från övriga partier i kultur och fritidsnämnden Sundbybergs nya konstvägg vid Örvallens basebollplan.

Under invigningen kommer Junior Lindgren, verksamhetschef för Sundbybergs museum och verksam gatukonstartist att färdigställa premiärmålningen.

- Konst och kultur berikar den offentliga stadsmiljön och gör den både roligare och tryggare samt skapar nya mötesplatser. Det här är ett steg i arbetet för att tillgängliggöra mer konst i Sundbyberg, säger Stefan Bergström, (C) ordförande i kultur och fritidsnämnden.

En öppen vägg skapar en möjlig plattform för människor att uttrycka sig konstnärligt eller för att ta del av en öppen konstform. Gatukonsten kan kommentera samtida skeenden i samhället och utgöra en del i ett offentligt samtal.

- Vid en öppen vägg kan människor mötas och uttrycka sig på sätt som annars inte har en självklar plats i det offentliga samtalet och det känns betydelsefullt att få erbjuda detta i Sundbyberg. Särskilt i en tid då kulturen på många håll är under attack väljer vi att satsa på ett rikt kulturliv, säger Vicki Broberg Atak (V), vice ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

En öppen vägg kan ses som en demokratisk plats med möjlighet att yttra sig fritt och bidrar till delaktighet i att medskapa det offentliga rummet. Både intresserade nybörjare och etablerade konstnärer ges möjlighet att utveckla sina färdigheter och sitt konstnärskap. En öppen vägg skapar plats för att träna, experimentera, få feedback och att lära sig av andra. En öppen vägg kan fylla ett saknat behov av ett kulturuttryck som tidigare återfanns på undangömda bakgårdar och den kan bidra till att staden blir än mer attraktiv.

För mer information:

Stefan Bergström (C), ordförande kultur- och fritidsnämnden