Sundbyberg stiger som raket i ranking av företagsklimat

I Svenskt Näringslivs årliga mätning av kommunernas företagsklimat tappade Sundbybergs stad många placeringar förra året. Nu är Sundbyberg tillbaka på plats 11 genom att klättra 47 platser.
- Det är mycket glädjande att vårt målmedvetna arbete ger resultat. Vi vill vara en partner till det lokala näringslivet, säger både Mikael T. Eriksson (M) kommunstyrelsens ordförande och stadsdirektör Anna Håkansson.

I Svenskt Näringslivs årliga ranking av företagsklimatet bland Sveriges 290 kommuner tappade Sundbyberg 36 platser år 2107. I årets mätning stiger Sundbyberg rejält och intar plats 11och är därmed tillbaka på den nivå som Sundbybergs stad haft den senaste femårsperioden, med undantag från fjolåret. Syftet med rankingen är att visa var i Sverige det är mest gynnsamt att starta och driva företag.

Raket på listan

Annika Bröms, regionchef på Svenskt Näringsliv besöker stadshuset för att gratulera Sundbybergs stad till raketstigningen på rankingen.
– Företagen i Sundbyberg ser en tydlig förbättring i attityderna från tjänstemännen, och kommunen placerar sig också väl på frågan om tillämpning av lagar och regler. Sundbybergs stad tog fjolårets resultat på allvar och fångade upp vad som behövde göras. Fler möten med företag, mer dialog och bättre information tror jag har varit några av nycklarna.

Ständigt uppdaterade

- Sundbyberg befinner sig i en stor utveckling och vi vet att vi ständigt behöver hålla våra företagare uppdaterade i det som sker. Under året har vi jobbat med att utveckla informationen och dialogen för att företagarna ska känna att de har koll på läget och hur de kan påverka det som händer i Sundbyberg, exempelvis vårt stora stadsutvecklingsprojekt nya stadskärnan, säger näringslivschef Sharif Pakzad.

2018, plats 11 av 290 kommuner
2017, plats 58
2016, plats 22
2015, plats 12
2014, plats 17

Sedan 2001 sammanställer Svenskt Näringsliv en årlig ranking av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Syftet med rankingen är att visa var i Sverige det är mest gynnsamt att starta och driva företag.2018 års ranking utgörs till två tredjedelar av enkätsvar från 30 733 företagare om företagsklimatet i den kommun där företaget har sin huvudsakliga verksamhet. I den sista tredjedelen väger Svenskt Näringsliv även in statistiska faktorer från SCB och UC. Hela rankinglistan hittas på www.foretagklimat.se.

För mer information, kontakta:
Mikael T. Eriksson (M), KSO, 070-665 38 85, mikael.eriksson@sundbyberg.se
Anna Håkansson, stadsdirektör, 08-706 68 05, anna.hakansson@sundbyberg.se