Barnteckning av hus.

Störningar i boendemiljön

Här kan du läsa om vanligt förekommande störningar i boendemiljön och hur du kan göra för att komma till rätta med dem.

Buller

Har du problem med buller i din bostad ska du i första hand kontakta den som äger källan till bullret. Blir det inte bättre kan du anmäla störning i bostaden till miljöenheten.

Vid en anmälan behöver miljöenheten information om vilken fastighet eller vilken verksamhet som störningen kommer från.

Tillfälligt buller

Tillfälligt buller utreds inte. Det kan röra sig om buller från byggarbetsplatser av tillfällig karaktär som är begränsade i tiden. Störningar som beror på högljudda människor i anslutning till restauranger eller nattklubbar hanteras av polisen eller ordningsvakt med stöd av ordningslagen.

Trafikbuller

Kontakta i första hand väghållaren om du vill klaga på buller från vägtrafiken. Stadens tekniska enhet är väghållare för vägar inom Sundbyberg. Kontakta servicecenter om du vill klaga på buller därifrån:

E-post: servicecenter@sundbyberg.se

Telefon: 08-706 65 00 (vardagar kl 9–11 och 13–15)

Mer information om riktvärden och buller

Fukt och mögel

Fuktfläckar eller missfärgningar på väggar, golv eller tak kan vara tecken på mögel- och fuktskador. Det kan det även vara vid mögellukt, färg som flagnar eller tapet eller mattor som bubblar sig.

Misstänker du att du har problem med fukt och mögel ska du anmäla det till din fastighetsägare, om du bor i bostadsrätt till föreningens styrelse. Om fastighetsägaren, förvaltaren eller styrelsen inte tar problemen på allvar kan du kontakta miljöenheten.

Bor du i eget hem kontakta ditt försäkringsbolag.

Det här kan du göra själv för att undvika fuktskador

  • Rengör golvbrunnar regelbundet och håll rent under badkaret.
  • Använd duschdraperi och torka upp vatten på golvet efter dusch och bad.
  • Låt dörren till badrummet stå öppen efter dusch och bad för att vädra ut all fukt.
  • Häng inte upp för mycket tvätt i badrummet.
  • Kontrollera ventilationen. Ett enkelt sätt att ta reda på om den fungerar är att se om ventilen kan suga tag i en pappersbit.
  • Undvik att borra hål i badrummets väggar och tak, särskilt i närheten av duschen.
  • Kontakta fastighetsägaren innan du installerar en tvättmaskin eller torktumlare.

Läs med om fukt och mögel på Folkhälsomyndighetens webbplats Länk till annan webbplats..

Temperatur och drag

Upplever du att det är för kallt eller för varmt i din bostad ska du vända dig till din fastighetsägare som ansvarar för att du har rätt inomhustemperatur.

Läs mer om temperatur och riktvärden på Folkhälsomyndighetens webbplats Länk till annan webbplats..

Ventilation och lukt

God ventilation är en förutsättning för att du ska må bra i din bostad. En välbalanserad ventilation minskar risken att du störs av lukt i din bostad som kan tränga in genom ventilationssystem, brevinkast eller bjälklag.

Kontakta din fastighetsägare eller bostadsrättsförenings styrelse om du upplever att ventilationen inte fungerar eller du har problem med besvärande lukt. I det fall du störs av lukt från en verksamhet, till exempel en restaurang, bör du i första hand kontakta dem och påtala problemet.

Får du ingen hjälp kan du vända dig till miljöförvaltningen med en anmälan.

Det här kan du göra själv för att få en bra ventilation

  • Vädra ofta, snabbt och effektivt med tvärdrag.
  • Håll frånlufts- och tilluftsventilerna öppna och rengör dem ofta. Många ventilationsdon kan enkelt plockas isär och diskas rena med diskmedel och vatten.
  • Håll fönster i köket stängt när du lagar mat så att dina grannar inte störs av matos.
  • Installera inte köksfläkt utan att tala med fastighetsägaren, eftersom det kan försämra grannarnas ventilation.

Läs mer

Vägledning om ventilation Länk till annan webbplats. - folkhälsomyndigheten.se

Problem i boendemiljön

Upplever du problem i boendemiljön på grund av exempelvis buller eller dålig ventilation ska du först tala med din hyresvärd, bostadsrättsförening eller den verksamhet som stör. Om du inte är nöjd med den hjälp du får, eller om de åtgärder som genomförs inte är tillräckliga, kan du vända dig till Sundbyberg stads miljöenhet med en anmälan om olägenhet i bostad. Äger du din bostad vänder du dig till ett försäkringsbolag eller ett konsultföretag.

Störningen ska utgöra en olägenhet enligt miljöbalken som kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller tillfällig. Störningen ska vara pågående. Miljöenheten bedömer om klagomålet är befogat och om det bör utredas vidare och eventuellt åtgärdas.

Hyresvärd och bostadsrättsförening eller verksamhet måste få en rimlig tid till att undersöka och åtgärda problemet i inomhusmiljön.

För att anmäla ett ärende till miljöenheten behöver du fylla i blankett för anmälan om störning eller använda vår e-tjänst:

Anmäl klagomål i bostad

Tänk på att Inskickade handlingar registreras i vårt ärendehanteringssystem och kan lämnas ut vid förfrågan. Undvik att skicka in läkarintyg eller bilder på barn eller privatpersoner utan att materialet efterfrågats.

Det går bra att vara anonym men tänk på att vissa klagomål inte går att utreda om du är anonym.

Klagomål på brister i inomhusmiljön i offentliga lokaler

Har du klagomål eller sett brister i inomhusmiljö eller hygien i en offentlig lokal så som förskola, skola, bassängbad eller hygienlokaler ska du i första hand vända dig till den som bedriver verksamheten.

Om du inte är nöjd med den hjälp du får, eller om de åtgärder som genomförs inte är tillräckliga, kan du vända dig till Sundbyberg stads miljöenhet med en anmälan om olägenhet i offentlig lokal. Du gör anmälan via e-tjänst eller blankett:

Anmäl klagomål i offentlig eller hygienisk lokal

Senast uppdaterad 14 november 2023