Så fördjupar vi samarbetet kring markarbeten tillsammans med Solna stad

Den 5 mars träffade Tillståndsenheten för allmän platsmark på Sundbybergs stad kollegorna på Tekniska förvaltningen på Solna stad. Dagen ägnades åt att utbyta erfarenheter, åka på en gemensam inspektion samt åt att utveckla gemensamma arbetssätt över kommungränsen.

Dagen inleddes med två platsbesök. Gruppen besökte Tritonvägen i Sundbyberg som är en viktig gränsgata mot Solna. Där inspekterades återställningen av ett ledningsschakt för fjärrvärme och elnät som löper över kommungränsen. Gruppen besökte även strandpromenaden vid Bällstaviken som är ett av Sundbybergs re-investeringsprojekt i direkt anslutning till Solna.

Kaspian Tannberg

Sundbybergs och Solnas infrastruktur och vägnät är tätt sammanlänkat. Dagens möte var ett viktigt steg för att vidareutveckla och fördjupa det befintliga samarbetet över kommungränsen. Målet är att göra våra processer ännu smidigare och att få en ökad samsyn kring hur vi kravställer på ett sätt som gör att medborgarna får tillbaka sina gator återställda på ett bra sätt, säger Kaspian Tannberg, anläggningsingenjör på Tillståndsenheten allmän platsmark vid Sundbybergs stad.

Ökad samsyn och effektivisering

Efter en gemensam lunch avslutades dagen i stadshuset. Fokus låg på hur det fortsatta samarbetet mellan kommunerna kan utvecklas ytterligare. De båda grupperna delade med sig av respektive kommuns erfarenheter och tillvägagångssätt. Bland annat diskuterades hur kunskapsöverföringen i det kommunövergripande forumet ”Arbete på kommunala gator” kan effektiviseras och utvecklas ytterligare. De båda kommunerna kom även överens om att dela styrdokument för kravställning kring markåterställning. Något som enheterna tror kommer bidra till ökad samsyn på området och leda till en ännu bättre gatumiljö för medborgarna .

– Det behövs inte alltid en kurs eller utbildning, utan ibland kan man lära sig mer genom att bara utbyta erfarenheter med andra i branschen, säger Isabell Persson, avtalsuppföljare för Solna stads gatu- och parkavtal.

Senast uppdaterad 19 mars 2024