EU-valet 9 juni - jobba som röstmottagare

Är du noggrann och hjälpsam och vill göra en insats för demokratin? Då kanske uppdraget som röstmottagare är något för dig!

Söndagen den 9 juni 2024 är det val till Europaparlamentet (ofta kallat EU-valet). Nu rekryterar Sundbybergs stad röstmottagare.

Vi söker dels röstmottagare till förtidsröstningen som pågår den 22 maj till den 9 juni, dels till valdagen som är söndagen den 9 juni.

Läs mer om utbildning, ersättning och intresseanmälan här:

Jobba som röstmottagare i EU-valet Länk till annan webbplats..

Uppdraget som röstmottagare

I arbetsuppgifterna ingår bland annat att upprätthålla god ordning i och i anslutning till vallokalen, organisera köer, ta emot röster och pricka av i röstlängden och att efter vallokalens stängning granska och räkna rösterna. Tjänstgöring som röstmottagare innebär en myndighetsutövning.

Uppdraget som röstmottagare kräver ett hjälpsamt och vänligt bemötande, stor noggrannhet och ansvarstagande. Du ska medverka till att valet genomförs på ett korrekt, tryggt och rättssäkert sätt. Du behöver därför vara stresstålig och strukturerad samt vid behov kunna sätta gränser och vara tydlig kring hur röstningsförfarandet går till.

Krav för att få uppdrag som röstmottagare i Sundbybergs stad

För att få uppdrag som röstmottagare i Sundbybergs stad gäller följande:

• Du ska ha fyllt 18 år senast den första tjänstgöringsdagen.
  • Du ska inte kandidera för ett parti till Europaparlamentet till EU-valet 2024.
  • Du ska tala god svenska samtidigt som andra språkkunskaper är meriterande.

Du behöver inte ha erfarenhet av att ha arbetat som röstmottagare, även om det är meriterande. Du behöver inte vara bosatt i Sundbyberg för att arbeta som röstmottagare i staden.

Om valet till Europaparlamentet 2024

Sverige har 21 platser i Europaparlamentet och i valet röstar du om vem som ska representera Sverige under mandatperioden 2024–2029.

Europaparlamentet har 705 ledamöter som utses av väljarna i EU:s 27 medlemsstater. Sedan 1979 väljs ledamöterna genom allmänna direkta val för en femårsperiod.

Varje medlemsstat håller i ett eget val för att välja sina representanter och för EU-valet 2024 genomförs valen något av datumen 6–9 juni 2024.

På Valmyndighetens hemsida hittar du kalender för EU-valet:

Europaparlamentsvalet 2024 - kalender Länk till annan webbplats..

Rösträtt i EU-valet

För att få rösta i val till riksdag, region- och kommunfullmäktige och Europaparlamentet finns olika regler.

Du har rösträtt i EU-valet om du är

• 18 år senast på valdagen och dessutom antingen är
  • svensk medborgare som är eller varit folkbokförd i Sverige, eller medborgare i ett annat EU-land som är folkbokförd i Sverige och har anmält dig till den svenska röstlängden senast 30 dagar före valdagen.

Du kan läsa mer om vad som gäller för rösträtt på Valmyndighetens hemsida.

Valmyndigheten - rösträtt och röstlängd Länk till annan webbplats..

Har du frågor?

Kontakta valnämndens kansli: