Säkra meddelanden
Med hjälp av Säkra meddelanden kan du som är invånare i Sundbybergs stad skicka, ta emot och svara på meddelanden med känslig information från kommunen på ett säkert och lagenligt sätt.
Anställda i Sundbybergs stad kan skicka e-post med känsliga uppgifter i ett skyddat system som vi kallar Säkra meddelanden. Systemet finns för att skydda dina uppgifter så endast du och din handläggare har tillgång till dessa. Du behöver en e-legitimation i form av BankID, Mobilt BankID eller Freja eID när du loggar in.
Så här går det till:
Handläggaren som skickat meddelandet till dig har angett ditt personnummer och kopplat det till din e-post. Du får en avisering om att du har ett meddelande att hämta , men innehållet i själva meddelandet ser du först när du loggat in i systemet.
- Du får en avisering via e-post om att du har fått ett säkert meddelande från Sundbybergs stad.
- E-postmeddelandet från Sundbybergs stad har avsändaradressen no-reply@sundbyberg.se.
- I aviseringen finns en länk till ditt säkra meddelande. (https://sakrameddelanden.sundbyberg.se och ditt meddelandes ID)
- För att läsa ditt meddelande klickar du på länken och kommer då till en sida där du ombeds logga in med e-legitimation.
- Nu kan du läsa och besvara meddelandet.
- Du kan också skicka ett meddelande via tjänsten till personer inom staden.
E-legitimation
För att kunna ta emot ett säkert meddelande behöver du en e-postadress och en e-legitimation. Du kan använda BankID, Mobilt BankID eller Freja eID. Har du inte en e-legitimation finns det några olika sätt att få en. Mer information om e-legitimation finns hos DIGG, Myndigheten för digital förvaltning.
Kan jag skicka ett säkert meddelande till Sundbybergs stad?
Du kan svara på meddelanden som någon skickat till dig, men du kan inte själv skicka nya säkra meddelanden till andra mottagare i Sundbybergs stad.