Ansökan dispens och tillstånd i naturreservat
I Sundbyberg finns två naturreservat. Igelbäckens naturreservat och Lötsjön-Golfängarnas naturreservat. Denna sida är en vägledning för dig som planerar en åtgärd som kräver dispens eller tillstånd i något av naturreservaten.
Dispens
Om du vill söka dispens från miljöbalkens regler ska det finnas särskilda skäl och åtgärden ska ha en positiv inverkan på området, stämma överens med reservatets syfte samt om möjligt kompenseras i eller utanför reservatet. Särskilda skäl kan till exempel vara att åtgärden anses ha en positiv inverkan på områdets bevarandevärden.
När du fått dispens är det viktigt att tänka på att åtgärden behöver påbörjas inom två år och avslutas inom fem år från det datum då beslutet vann laga kraft. Det gäller inte för tillstånd, men det kan skrivas in som ett villkor i beslutet för tillstånd.
Tillstånd
Tillståndsansökningar prövas på samma sätt som dispensansökningar med den skillnaden att miljöbalken kräver inte särskilda skäl eller kompensationsåtgärder. I tillstånd finns dock möjlighet att ställa villkor som ska uppfyllas.
Om de villkor som framgår i tillståndet eller dispensen inte följs kan det återkallas.
Exempel på åtgärder som kan kräva dispens eller tillstånd
- Schakta, gräva, dika, utfylla, tippa eller liknande.
- Avverka skog/träd.
- Anordna upplag annat än för områdets skötsel.
- Bedriva jakt annat än på skadade djur.
- Utföra ombyggnad eller tillbyggnad eller väsentligt ändra en byggnads användningssätt, utseende och karaktär.
- Uppföra helt ny byggnad eller anläggning.
- Anlägga körbar väg, gång- och cykelväg eller parkeringsplats.
- Dra fram markledning, luftledning eller jordkabel.
Läs mer om naturreservaten
Handläggningstid
Det är byggnads- och tillståndsnämnden som beslutar om tillstånd och/eller dispens från reglerna för naturreservaten. Byggnads- och tillståndsnämnden har generellt sammanträden varje månad, med undantag under sommarmånaderna.
Miljöenheten handlägger ärendet och bereder sedan ärendet inför nämndsammanträdet. Ärendet ska anmälas till ett nämndsammanträde cirka en månad innan sammanträdet. Då behöver miljöenhetens handläggning av ärendet i stort vara färdig och skrivelsen till nämnden vara klar. Det innebär att handläggningstiden för en ansökan om tillstånd och/eller dispens generellt är minst två månader.
Miljöenheten tar betalt för den tid som läggs ner i ärendet enligt en taxa som har fastställts av kommunfullmäktige. Avgiften tas ut enligt Sundbybergs stads taxa för prövning och tillsyn inom miljöbalkens område som kommunfullmäktige har fastställt.
Taxadokument är ännu inte tillgänglighetsanpassade. Du kan få dem genom att skicka ett mejl till kommunstyrelsen@sundbyberg.se
Kontakt
Miljöenheten
- E-post: mhs@sundbyberg.se
- Telefon: 08-706 66 00
Telefontider
- Måndagar 13.00–15.00
- Torsdagar 14.30–16.30
- Fredagar 09.00–11.00
Telefontiderna gäller inte på klämdagar eller vardag före röd dag.
Postadress
Sundbybergs stad
Miljöenheten
Östra Madenvägen 4
172 92 Sundbyberg