Gå till innehåll

Sundbybergs stad

Sundbybergs stad

Livsmedel

Denna sida är för dig som driver, eller ska börja driva en livsmedelsverksamhet i Sundbybergs stad. Även om du bara tillfälligt säljer eller serverar livsmedel är informationen relevant för dig.

Vad är livsmedel?

Livsmedel inkluderar allt som är avsett att ätas eller drickas, bortsett från läkemedel. Även godis och tobaksprodukter räknas som livsmedel.

Vad är ett livsmedelsföretag?

Ett livsmedelsföretag producerar, bearbetar eller distribuerar mat, från primärproduktion till restaurang eller butik, och inkluderar även dricksvatten och snus. Företaget kan vara privat eller offentligt, med eller utan vinstintresse.

För att räknas som livsmedelsföretag ska verksamheten ske regelbundet och inte enbart vid enstaka tillfällen. Det ska även finnas en viss organisation till exempel med anställd personal eller att vissa utrymmen ställs i ordning för verksamheten. Även mängden livsmedel som hanteras har betydelse.

Innan du startar ett livsmedelsföretag ska ditt företag registreras eller godkännas av den kontrollmyndighet som ska göra kontroll hos dig.

Läs mer på Livsmedelsverkets webbplats.

Registrera företag ­­– livsmedelsverket.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Du måste meddela livsmedelskontrollen i Sundbybergs stad senast två veckor innan du startar, tar över eller gör stora förändringar i sortimentet för din livsmedelsverksamhet. Det gäller bland annat:

  • Torghandel och stånd
  • Restauranger och caféer
  • Tillverkning av livsmedel
  • Kiosker och tobaksbutiker
  • Tillagnings- och mottagningsskök
  • Försäljning, import och export av livsmedel
  • Huvudkontor (styrning av andra livsmedelsverksamheter)
  • E-handel (hemsidor, appar och andra digitala plattformar).

Det är olagligt att starta en livsmedelsverksamhet utan registrering eller utan godkännande från Livsmedelsverket (när så krävs). Du riskerar att betala en sanktionsavgift motsvarande en procent av ditt företags årsomsättning enligt regler från 1 januari 2019. Det framgår av livsmedelslagen (2006:804, 30 a §).

Beroende på vilken verksamhet du ska starta kan även andra tillstånd eller avtal behövas, till exempel:

  • Alkoholservering och försäljning av öl
  • Brandfarliga varor och köldmedier
  • Bygglov och VA-anslutning
  • Fettavskiljning, ventilationskontroll och sotning
  • Markupplåtelse (Food trucks, torghandel)
  • Sophämtning, källsortering och farligt avfall.

Vid eventuella frågor, kontakta oss så hjälper vi dig!

Anmälan om registrering av livsmedelsverksamhet

Om du vill starta en restaurang, butik, e-handel, kiosk, café, transport, import eller kök inom vård, skola och omsorg måste du registrera din verksamhet hos Miljöenheten senast två veckor innan start. Även om du redan har en verksamhet måste du registrera den på nytt om du byter bolag, bolagsform eller flyttar till en annan lokal.

Använd vår e-tjänst eller fyll i vår anmälningsblankett och skriv under. Om du väljer att använda vår blakett ska den skickas via mejl till livsmedelskontrollen eller skicka den med vanlig post till adressen på blanketten.

Mer information finns på Livsmedelsverkets och Verksamts webbplatser.

Starta livsmedelsföretag – livsmedelsverket.se Länk till annan webbplats.

Livsmedelsanläggning – verksamt.se Länk till annan webbplats.

Vad händer efter att du har skickat in din anmälan?

När du har skickat in din anmälan, kontrollerar en handläggare den för att bekräfta alla uppgifter. Vi skickar sedan en bekräftelse och en faktura för registreringsavgiften.

Om uppgifter saknas kommer handläggaren att kontakta dig för att få in den saknade informationen.

När registreringsavgiften har betalats skickar vi beslutet om registrering till dig. Beslutet kan vara viktigt om du behöver söka fler tillstånd, delta i evenemang i andra kommuner eller samarbeta med andra livsmedelsverksamheter.

Den första kontrollen, beslut om kontrollfrekvens och efterhandsdebitering

När du öppnat din verksamhet kommer livsmedelskontrollen att kontakta dig för en första kontroll. Under denna kontroll samlar vi in fler uppgifter om din verksamhet. Dessa uppgifter avgör hur ofta vi kommer att kontrollera din verksamhet.

Livsmedelskontrollen ser till att verksamheter i staden säljer och serverar säkra livsmedel och att ingen blir lurad om vad maten innehåller. Det är viktigt att maten tillverkas och hanteras på ett säkert sätt.

Kontroll och provtagningar

Vid en kontroll undersöker vi din verksamhet. Kontrollen sker ofta utan förvarning. Ibland tar vi prover, går igenom rutiner, fakturor, följesedlar och kvitton.

Revision

En revision kan ske när vi vill granska din verksamhet. Vi tittar på hur dina rutiner fungerar. Revisioner bokas in i förväg så att du kan förbereda dig och utvärdera din egenkontroll.

Egenkontroll

Om du jobbar med mat måste du ha ett system för att sälja eller servera säkra livsmedel. Detta system ska innehålla rutiner som ser till att maten du producerar eller säljer är säker. Rutiner kan vara rengöring, temperaturkontroll och information för din verksamhet.

Uppföljande kontroll och utredning av befogade klagomål

Om det finns allvarliga problem eller avvikelser i din verksamhet vid ett klagomål eller en kontroll, kan det behövas en uppföljning. Du måste då betala en extra avgift som täcker de faktiska kostnaderna.

Detta ingår i tillsynsavgiften

Tillsynsavgiften täcker alla kostnader för stadens tillsyn. Förutom själva inspektionen inkluderar avgiften personal, lokaler, kostnader för provtagning, analys och administrativa uppgifter som hör till tillsynen.

Avgifter 2024

Byggnads- och tillståndsnämnden tar 2024 ut följande avgifter för livsmedelskontroll:

  • Timavgift planerad kontroll: 1700 kronor
  • Registreringsavgift: 3400 kronor
  • Uppföljande kontroll: 1700 kronor per påbörjad halvtimme
  • Utredning av befogat klagomål: 1700 kronor per påbörjad halvtimme
  • Annan offentlig kontroll: 1700 kronor per påbörjad halvtimme.

För kontroller som genomförs vardagar mellan klockan 19.00–07.00, lördagar, söndagar och helgdagar tas en avgift ut med 1,5 gånger ordinarie timavgift.

Alla registrerings- och tillsynsavgifter faktureras. Vi tar inte fram avbetalningsplaner för registrerings- eller tillsynsavgiften för att hålla administrationskostnaderna nere.

Taxadokumentet för offentlig livsmedelskontroll är ännu inte tillgänglighetsanpassat. Du kan få dokumentet genom att skicka ett mejl till kommunstyrelsen@sundbyberg.se

Efterhandsdebitering

Från och med 2024 har efterhandsdebitering ersatt årlig avgift för livsmedelskontroll. Det betyder att livsmedelsverksamheter endast debiteras efter utförd kontroll.

Fakturafrågor

Vid frågor om fakturor, kontakta livsmedelskontrollen och beskriv ditt ärende.

Kontakt

Miljöenheten

Telefontider

  • Måndagar 13.00–15.00
  • Fredagar 09.00–11.00

Telefontiderna gäller inte på klämdagar eller vardag före röd dag.

Postadress

Sundbybergs stad
Miljöenheten
Östra Madenvägen 4
172 92 Sundbyberg

Senast uppdaterad: 18 september 2024