Utvecklingssamtal, IUP och betyg
I grundskolan, anpassade grundskolan och gymnasieskolan ska du och ditt barn fortlöpande få information om ditt barns utveckling. Minst en gång per termin blir du och ditt barn inbjudna in till ett utvecklingssamtal för att samtala om ditt barns utveckling.
Utvecklingssamtal
Varje termin bjuds du och ditt barn in till utvecklingssamtal med barnets klasslärare eller mentor. Samtalet handlar om ditt barns kunskapsutveckling och sociala utveckling, samt vilka insatser som behöver göras för att ditt barn ska utvecklas så långt som möjligt i förhållande till läroplanens bedömnings- och betygskriterier.
Om ditt barn går i förskoleklass bjuds du in till ett samtal en gång per läsår.
IUP individuell utvecklingsplan
I de årskurser som ditt barn inte får betyg ska läraren ta fram en skriftlig individuell utvecklingsplan, IUP. Det görs en gång per läsår i anslutning till ditt barns utvecklingssamtal. Utvecklingsplanen består av två delar: ämnesomdöme och framåtsyftande planering. Omdömet och den framåtsyftande planeringen sammanfattar vilka kunskaper ditt barn har samt vilka insater som behöver göras för att ditt barn ska utvecklas så långt som möjligt.
Betyg
Ditt barn får betyg första gången i slutet av höstterminen i årskurs 6. Nytt betyg sätts av undervisande lärare i slutet av varje termin fram till våren i årskurs 9 när slutbetyget sätts. Det är med slutbetyget som ditt barn söker vidare till gymnasieskolan.
Lärare sätter betyg utifrån vad ditt barn kan i förhållande till läroplanens betygskriterier. Betygsskalan har fem godkända steg E, D, C, B och A. Betyget F är icke godkänt betyg. Vid betygssättningen gör läraren en sammanfattande bedömning och sätter det betyg som bäst motsvarar ditt barns kunskaper i ämnet.