Stöd för elever som inte når målen
Ibland kan ditt barn vara i behov av mer individinriktade stödinsatser. Dessa kan sättas in i form av extra anpassningar inom ramen för den ordinarie undervisningen eller i form av särskilt stöd.
Skillnaden mellan extra anpassningar och särskilt stöd
Det är insatsernas omfattning och varaktighet som skiljer extra anpassningar från stöd som ges i form av åtgärdsprogram. Särskilt stöd ska vara mer omfattande och pågå under en längre tid.
Om ditt barn får stöd av speciallärare eller får enskild undervisning några enstaka gånger under en kortare period räknas till exempel som extra anpassningar, inte som särskilt stöd.
Extra anpassningar
Extra anpassningar är en stödinsats av mindre ingripande karaktär som normalt är möjlig att genomföra för lärare och övrig skolpersonal inom ramen för den ordinarie undervisningen. Det måste inte fattas något formellt beslut om denna stödinsats. Några exempel på extra anpassningar:
- ett särskilt schema över skoldagen.
- undervisningen förklarat på annat sätt.
- extra tydliga instruktioner.
- stöd att sätta igång arbetet.
- hjälp att förstå texter.
- digital teknik med anpassade program.
- anpassade läromedel.
- någon extra utrustning.
- extra färdighetsträning.
- enstaka specialpedagogiska insatser.
Hur och var dokumenteras extra anpassningar?
I de årskurser där läraren gör skriftliga individuella utvecklingsplaner ska extra anpassningar dokumenteras i dem. I årskurser där ditt barn får betyg får rektorn avgöra hur de extra anpassningarna ska dokumenteras. De extra anpassningarna ska inte skrivas in i eventuella åtgärdsprogram.
Särskilt stöd
Särskilt stöd är insatser av mer ingripande karaktär som normalt inte går att göra inom ramen för den ordinarie undervisningen. Ofta blir särskilt stöd nödvändigt när ditt barns behov av stöd är mer omfattande och varaktigt. Innan man bestämmer sig för att ge särskilt stöd måste skolan göra en pedagogisk utredning.
Några exempel på särskilt stöd:
- Regelbundna insatser av specialpedagog i ett visst ämne under en längre tid.
- Placering i en särskild undervisningsgrupp eller enskild undervisning.
- Anpassad studiegång, vilket innebär avvikelser från timplanen och de ämnen och mål som gäller för utbildningen. Till exempel kan ett ämne eller delar av ett eller flera ämnen tas bort.
- Reducerat program i gymnasieskolan. Samma förutsättningar som för anpassad studiegång men kopplat till kurser.
- Reducering av nationellt program i den anpassade gymnasieskolan.
Åtgärdsprogram
Efter att utredning är gjord fattar rektorn ett beslut om ditt barn behöver särskilt stöd eller inte. Det kan också göras av någon i personalen som rektor delegerat ansvaret till. I de fall som utredningen visar att ditt barn inte är i behov av särskilt stöd, utan att behovet av stöd kan tillgodoses genom extra anpassningar, skrivs inget åtgärdsprogram. Ett beslut om att inte skriva ett åtgärdsprogram ska dokumenteras skriftligt.