Mobilitet
Sundbybergs stad är en snabbt växande kommun med goda kollektivtrafikförbindelser. Sundbybergs stad ska vara en hållbar stad med hållbart resande, där behovet av bil och transporter minskar. Staden är belägen i ett attraktivt läge i och med närheten till Stockholms innerstad och resten av regionen. För att staden ska kunna växa hållbart gäller följande styrande dokument inom mobilitet.
Policy för hållbart resande
Sundbybergs stads Policy för hållbart resande slår fast att staden ska utvecklas på ett hållbart sätt. Det innebär att gång, cykel och kollektivtrafik – de transportsätt som kan ta flest människor på minst yta – ska prioriteras i stadens gator. Det gäller både när det handlar om tillgänglighet, hur mycket plats som behövs och hur lätt det är att ta sig fram. Policyn visar vägen för hur stadens nämnder och helägda bolag inom Sundbybergs Stadshus AB ska arbeta med hållbart resande.
Mobilitetsprogram
Mobilitetsprogram för Sundbybergs stad beskriver stadens strategier och ställningstaganden inom två viktiga områden: infrastruktur och åtgärder som påverkar människors beteende. För att nå en hållbar stadsutveckling behöver dessa två delar samverka. Programmet är främst riktat till stadens nämnder och helägda bolag, men fungerar också som ett stöd för externa aktörer som är involverade i samhällsbyggandet.
Mobilitetsnorm
Mobilitetsnorm för Sundbybergs stad anger hur byggaktören, genom att åta sig att göra olika mobilitetsåtgärder, kan påverka antalet parkeringsplatser för cykel och bil vid nybyggnation. Parkeringstalen för bil är flexibla vilket innebär att antalet bilparkeringsplatser minskar om byggaktören istället genomför mobilitetsåtgärder. Mobilitetsnormen ligger till grund för stadens bedömningar av mobilitetsåtgärder och lämpligt utrymme för parkering av bil och cykel i plan-och bygglovsärenden. Syftet är att visa på mobilitetslösningar som alternativ till parkering av privatägd bil.
Mobilitetsredogörelse
Mobilitetsnorm för Sundbybergs stad beskriver hur en byggaktör, genom att genomföra olika mobilitetsåtgärder, kan påverka hur många parkeringsplatser för cykel och bil som behövs vid nybyggnation.
Antalet bilparkeringsplatser är flexibelt – det kan minskas om byggaktören istället satsar på bra mobilitetslösningar. Mobilitetsnormen används som underlag när staden bedömer vilka mobilitetsåtgärder som är lämpliga och hur mycket plats som ska avsättas för cykel- och bilparkering i plan- och bygglovsärenden. Syftet är att lyfta fram andra mobilitetslösningar som alternativ till att parkera en privatägd bil.
Beräkningsmall
Stadens beräkningsmall används för att räkna ut hur många parkeringsplatser för cykel och bil som behövs på de olika mobilitetsnivåerna. Mallen ska alltid skickas med tillsammans med mobilitetsredogörelsen.
Mobilitetsboksslut
I mobilitetsbokslutet redovisas också invånarnas upplevelser och synpunkter på stadens arbete, genom bland annat SCB:s medborgarundersökning och andra enkäter. Det är vår övertygelse att en framgångsrik trafik- och mobilitetspolitik förutsätter lyhördhet och delaktighet från alla som bor, verkar och vistas i Sundbyberg.
Dokument
- Policy för hållbart resande
Pdf, 71.9 kB.
- Mobilitetsprogram (Beräknas antas hösten 2025)
- Mobilitetsnorm
Pdf, 528.2 kB.
- Mobilitetsredogörelse
- Beräkningsmall
- Mobilitetsbokslut
Pdf, 2.4 MB.
Kontakt
Sektorn för samhällsbyggnad
- E-post: servicecenter@sundbyberg.se
- Telefon: 08-706 65 00
Telefontider
- Vardagar klockan 9.00–15.00