Gå till innehåll

Sundbybergs stad

Sundbybergs stad

Fakturera Sundbybergs stad

Här får du som är leverantör till Sundbybergs stad information om vad du ska tänka på vid fakturering.

Fakturor till offentlig sektor ska vara elektroniska. Tänk på att fakturor som pdf eller scannade pappersfakturor inte räknas som e-fakturor.

Betalning för fakturerade och godkända leveranser sker 30 dagar efter fakturadatum. Detta gäller även räntefakturor. Expeditions-, order-, fakturerings- eller andra avgifter samt eventuella dröjsmålsräntor som överstiger räntelagens bestämmelser godtages inte. Vid försening av betalning läggs dröjsmålsränta till enligt räntelagens bestämmelser. Mervärdesskatt kommer som tillägg enligt den skattelagstiftning som gäller. Fakturering sker en gång per månad.

Fakturor ska skickas som e-faktura enligt Lag (2018:1277) om elektroniska fakturor till följd av offentlig upphandling.

Staden tar endast emot elektroniska fakturor via stadens PEPPOL-adress.

E-fakturan måste ha en referenskod som består av en bokstav och fyra siffror. Ange referenskoden i fakturans referensfält. Referenskoden skrivs i följd utan mellanslag. Leverantören ska skicka en (1) faktura per beställare.

Leverans via PEPPOL

PEPPOL-adress 0007: 2120000175

Att tänka på

  • Om du har frågor kan du mejla till fakturacentralen@sundbyberg.se.
  • Alla fakturor till Sundbybergs stad ska innehålla referenskod och varje artikel/tjänst, mängd pris och leveranstillfälle ska anges noga (fullfaktura).
  • Om så kallad fullfaktura inte är möjlig ska följesedel på avsedd leverans alltid skickas med fakturan.
  • Fakturor som saknar referenskod, är ospecificerade eller utan följesedel kommer att skickas tillbaka som felaktig faktura.
  • Fakturan får inte överlåtas till annan juridisk person (exempelvis aktiebolag, stiftelse, kommun eller förening) utan stadens skriftliga godkännande.

Rekvisition

Be alltid om legitimation för den som kommer med en rekvisition (beställning) från Sundbybergs stad. Ordernumret på rekvisitionen ska stå på fakturan som skickas till staden.

Kravet på e-faktura gäller sedan 1 april 2019. Det gäller vid alla inköp, upphandlade så väl som direktköp, där betalning sker mot faktura.

Information om lagen om elektroniska fakturor till myndigheter – Myndigheten för digital förvaltning DIGG.se Länk till annan webbplats.

Kontakt

Fakturacentralen

Senast uppdaterad: 18 september 2024