Sundbybergs nya stadskärna
Nya stadskärnan är ett stadsutvecklingsprojekt som möjliggörs när Trafikverket bygger ut Mälarbanan, från två spår till fyra, i tunnel genom Sundbyberg.
Projektet innebär att 30 000 kvadratmeter mark kan frigöras, och staden kan utveckla en ny stadskärna. Platsen kallas Nya stadskärnan och stadsutvecklingsprojektet benämns Sundbybergs nya stadskärna. På den här sidan hittar du frågor och svar om bygget av Nya stadskärnan och Mälarbanan.
Nya stadskvarter och en sammanlänkning av stadskärnan
Nya stadskvarter föreslås knyta samman stadshalvorna och ge kapacitet för en mix av olika stora blandkvarter. Det innebär runt 1500 nya bostäder samt kontor och service. Ovanpå järnvägstunneln skapas en gata och ett grönt stråk med gångtrafik, uteserveringar, flera parkrum samt angöring för till exempel färdtjänst och sophantering. Tillsammans bildar de en nära kilometer lång, grön, urban Promenad från Sundbybergs torg till Marabouparken. En ny bro för gående, cyklister och kollektivtrafik planeras väster om Marabouparken mot Annedal och Löfströms allé kan få en rakare sträckning.
Ny tågstation
Sundbyberg får också en ny station för pendel- och regionaltåg, vilket betyder att stationen byggs ut till ett större resecentrum och blir en viktig knytpunkt i regionen. Målet är en levande stadskärna med så liten miljöpåverkan som möjligt.
Status för utbyggnaden av Mälarbanan i Sundbyberg
Våren 2023 meddelade Trafikverket att man pausar förberedande arbeten och produktion tunneln till tidigast 2028. Förseningarna beror på att alla planer och tillstånd som krävs inte är på plats. Detta beror på att sista delsträckan av projekt Mälarbanan, där tunneln genom centrala Sundbyberg ingår, är den mest komplexa delen av sträckan. Läs mer på Trafikverkets webbplats.
Mälarbanan, trafikverket.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
För de som bor och verkar här i Sundbyberg innebär beskedet att inga nya stora arbeten för tunnelbygget kommer att påbörjas förrän tidigast 2028.
De förberedande arbeten som genomförts med bland annat ledningsomläggningar, tar ett uppehåll och återställningsarbeten efter dem, är klara 2024. Se status för Trafikverkets återställningsarbeten på Trafikverkets webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Om du har frågor eller upplever att du blir störd kontakta Trafikverkets kontaktcenter. De har öppet dygnet runt telefon 0771-921 921.
Hur kommer Nya stadskärnan att se ut?
Utformningen av Nya stadskärnan är under planering och har inte kommit till gestaltningsfasen, där arkitekter ritar husens exakta utformning.
I stället kan du se ungefär hur många byggnader som planeras, var grönområden placeras och vägar dras I detaljplanerna. Till exempel planeras husen i den Västra delen av stadskärnan att bli upp till 13 våningar höga. Det ska även bli 40 procent mer grönytor, exempelvis genom plantering av träd och anläggning av parker och grönstråk i stadens centrala delar.
Detaljplanearbete
En detaljplan beskriver hur mark eller vatten ska användas inom ett visst område. De bestämmer var det ska finnas allmänna platser som till exempel vägar och parker, och var det ska byggas exempelvis bostäder, skolor eller var affärer eller arbetsplatser ska ligga.
Det finns ett detaljplaneprogram för Nya stadskärnan som innehåller processer för följande detaljplaner:
- Detaljplan för järnväg, promenad och stadsbebyggelse.
- Detaljplan för södra delen mot järnvägen.
- Detaljplan för södra delen mot Bällstaviken.
- Detaljplan för västra delen.
Varför läggs spåren i tunnel?
Spåren läggs i tunnel genom Sundbyberg för att det inte finns plats med fyra spår ovan mark genom ett så tätbebyggt område som centrala Sundbyberg. När tågen går under mark frigörs dessutom 30 000 kvadratmeter mark ovan jord samtidigt som staden inte längre delas av järnvägen.
Mälarbanan som går mellan Stockholm och Örebro är hårt trafikerad av både fjärr-, regional- och pendeltåg, och det bildas ofta kö med förseningar som följd. För att underlätta trafiken bygger Trafikverket ut järnvägen från två till fyra spår. Det gör att fler tåg kan trafikera sträckan, att resenärerna får fler avgångar att välja mellan och att punktligheten förbättras. Fram till Spånga är utbyggnaden klar och nu återstår sträckan Spånga till Huvudsta.
Beslutet att bygga ut Mälarbanan är fattat av regeringen. Sundbybergs stad och Trafikverket har kommit överens om att lägga spåren i en 1,4 km lång tunnel.
När och var bygger Trafikverket?
Trafikverket har sedan 2019, inför bygget av tillfälligt spår och tunneln, utfört förberedande arbeten i centrala Sundbyberg. Det har bland annat inneburit rivningar av fastigheter och ledningsomläggningar, från under mark till ovan, i så kallade ledningsbryggor. Efter att Trafikverket är klar med ett förberedande arbete så återställer de platsen, exempelvis genom att asfaltera eller lägga tillbaka gatsten.
Besked om paus av byggstart till 2028
Trafikverket lämnade i april 2023, besked om en paus av alla större arbeten med Mälarbanan i Solna och Sundbyberg till 2028. Det innebär att arbetet med tillfälligt spår och tunnel, skjuts fram till dess.
De förberedande arbeten som pågår i staden kommer att färdigställas. När och var återställningsarbetena sker hittar du information om på Trafikverkets webbplats:
Mälarbanan Sundbyberg. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
I dagsläget har Trafikverket inte aviserat en tidplan för eventuella kommande återställningsarbeten eller förberedande arbeten. Information uppdateras löpande på Trafikvekets webbplats.
Läs Trafikverkets besked och svar på frågor om paus i arbetet av Mälarbanan i Sundbyberg och Solna:
Vem bygger vad i Nya stadskärnan?
Sundbybergs stad ansvarar för att utveckla staden ovan mark - gator, torg och bebyggelse. Projekt Sundbybergs nya stadskärna drivs av Sundbybergs stad genom Sundbybergs stadshus AB.
Sundbybergs stadshus AB. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Utbyggnaden av järnvägen drivs av Trafikverket, projekt Mälarbanan, i nära samarbete med Sundbybergs stad och trafikförvaltningen på Region Stockholm.
Mälarbanan Sundbyberg. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
När blir Nya stadskärnan klar?
Trafikverket beräknar att arbetet med att bygga tillfälligt spår samt de båda tunnelrören genom Sundbyberg kommer inledas tidigast 2028 med upphandling. Arbetet beräknas därefter ta minst åtta år. Trafikverkets senaste bedömning är att arbetet med tunneln är färdigställt mellan 2042 och 2045.
Trafikverkets tidsplan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Först när tunneln genom Sundbyberg är klar kan de stora arbetena med att skapa den nya stadskärnan inledas i etapper. Järnvägspromenaden och grönytor i centrum kommer kunna etableras relativt snart efter tunnelns färdigställande. Det som sist kommer bli klart är den stora utbyggnaden av västra delen av stadskärnan, norr om Marabouparken. Den fulla utbyggnaden beräknas ta minst tio år.
Påverkan på fastighet, lokal eller bostad
De återställningar efter förberedande arbeten som pågår i staden kommer att färdigställas under våren 2024. Bland att har Trafikverket arbetat med att lägga om ledningar på olika platser där marken ska återställas med ny sten eller asfalt.
Störande arbeten planeras oftast till helgfria vardagar klockan 07.00– 19.00. Ibland måste arbetet göras på andra tider. Då informerar Trafikverket om detta via portanslag, störnings-sms och webbplats.
Kontakt
- E-post: nyastadskarnan@sundbyberg.se
- Telefon: 08-706 80 00 (växel)
Trafikverket
Om du blir störd eller har frågor som rör arbetet kontaktar du Trafikverkets Kundservice
Kontakta Trafikverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.