Anmälan om störning i bostad, offentlig eller hygienisk lokal
Här kan du läsa om vem som är ansvarig för att åtgärda en störning, vad du ska tänka på när du gör en anmälan samt hur anmälningsprocessen går till hos miljöenheten.
Vem är ansvarig för att åtgärda störningar i bostaden?
Om du upplever störningar i din bostad är det fastighetsägaren eller verksamhetsutövaren som orsakar störningen som har ansvaret att utreda och åtgärda problemet.
- Hyresrätt: kontakta i första hand din hyresvärd.
- Bostadsrätt: vänd dig till styrelsen för din bostadsrättsförening.
- Verksamheter: vid störningar orsakade av verksamheter, kontakta verksamhetsutövaren.
Om de inte tar emot ditt klagomål eller vidtar åtgärder, kan du anmäla ett tillsynsärende till miljöenheten i Sundbybergs stad.
Fastighetsägaren eller den som driver verksamheten ska få tid att undersöka problemet och föreslå lösningar. Miljöenheten tar inte upp ärenden där någon redan håller på att utreda eller åtgärda problemet inom en rimlig tid.
Miljöenheten hanterar bara ärenden som rör miljöbalkens regler. Störningen måste pågå just nu och inte vara något som bara händer tillfälligt.
Miljöenheten behandlar inte ärenden om ekonomisk ersättning, sänkt hyra eller låg boendestandard.
Att tänka på när du anmäler en störning till miljöenheten
Offentliga handlingar:
Alla inkomna handlingar är offentliga och kan begäras ut. En kopia av din anmälan skickas till fastighetsägaren eller verksamhetsutövaren. Undvik att inkludera uppgifter eller bilder som du inte vill ska delas.
Anonymitet:
Du kan lämna in en anonym anmälan, men det kan försvåra utredningen. Vid klagomål på brister i din egen bostad går det inte att vara anonym.
Personuppgifter:
Dina personuppgifter hanteras enligt Sundbybergs stads policy.
Så här går processen till när du lämnar in en anmälan
- En kopia av din anmälan skickas till fastighetsägaren eller verksamhetsutövaren.
- Fastighetsägaren eller verksamhetsutövaren får 2–3 veckor på sig att svara och redogöra för sina åtgärder.
- Miljöenheten kan behöva göra en inspektion i din bostad för att avgöra om störningen utgör en olägenhet för människors hälsa.
- Miljöenheten tar ut en avgift för handläggning av klagomålsärenden. Avgiften debiteras fastighetsägaren eller verksamhetsutövaren.
Kontakt
Miljöenheten
- E-post: mhs@sundbyberg.se
- Telefon: 08-706 66 00
Telefontider
- Måndagar 13.00–15.00
- Torsdagar 14.30–16.30
- Fredagar 09.00–11.00
Telefontiderna gäller inte på klämdagar eller vardag före röd dag.
Postadress
Sundbybergs stad
Miljöenheten
Östra Madenvägen 4
172 92 Sundbyberg