Gå till innehåll

Sundbybergs stad

Sundbybergs stad

Bilda förening

Här finns tips på hur du gör för att starta och driva en förening.

En förening bygger på frivilligt arbete från medlemmarna. Föreningen ska ha en styrelse och stadgar, vara idéburen och inte vinstdrivande. Varje medlems röst ska vara lika mycket värd och alla ska ha lika stor möjlighet att delta i föreningens aktiviteter.

En förening har möjlighet att söka bidrag och hyra lokal till lägre kostnad av Sundbybergs stad.

För att bilda en förening krävs att ni har ett nybildningsmöte för föreningen. På mötet antar ni föreningens stadgar och väljer en styrelse till föreningen.

Mer information hittar du på Skatteverket

Starta en ideell förening | Skatteverket Länk till annan webbplats.

Varje förening måste ha skrivna riktlinjer för sitt arbete, vilka kallas för stadgar. Stadgarna är grunden i en ideell förening där föreningens ändamål, regler, syfte med mera beskrivs.

Styrelsen väljs av medlemmarna på årsmötet. Styrelsen ansvarar för föreningens verksamhet och ska ha minst tre personer. En ordförande, en sekreterare och en kassör. Styrelsen har också juridiskt ansvar för föreningen.

Valda ledamöter föreslår personer till styrelsen och revisorer.

Som förening kan det vara bra att ha ett organisationsnummer. Det är även en förutsättning för att ni ska kunna söka bidrag och annat stöd från staden. Idrottsföreningar får ett organisationsnummer om de registreras hos Riksidrottsförbundet.

Med ett organisationsnummer har föreningen rätt att:

  • Äga pengar och fastigheter
  • Öppna plus- eller bankgiro
  • Sluta avtal
  • Anställa personal

Som förening i Sundbybergs stad har ni möjlighet att:

  • Få stöd
  • Hyra lokaler för idrott, kulturverksamhet, konferens eller möten
  • Ansöka om ekonomiskt bidrag

Föreningar kan söka stöd från:

  • kultur- och fritidsnämnden
  • social- och arbetsmarknadsnämnden

Det finns olika bidrag att söka beroende på typ av verksamhet och de olika nämndernas regler och riktlinjer.

Söka stöd till en förening från kultur- och fritidsnämnden

  1. Kontakta kultur- och fritidsnämnden
  2. Sektorn för kultur och fritid bokar ett möte med föreningen. Innan mötet ska föreningens verksamhetshandlingar och nödvändiga dokument skickas in.
  3. Föreningen får besked via mejl om den får stöd eller inte.
  4. Om föreningen får stöd, ska den ansöka i sektorns system. Skicka in fakturauppgifter och annan information för att boka lokaler och söka bidrag.
  5. Efter mötet avgör sektorn om föreningen uppfyller kraven. Det kan ta upp till tre månader och görs inte under sommaren.

Kontakt Kultur- och fritidsnämnden

Postadress

Sundbybergs stad
Sektorn för kultur och fritid
Kultur- och fritidsnämnden
Östra Madenvägen 4
172 92 Sundbyberg

Relaterad information

Senast uppdaterad: 19 september 2024