Detaljplaneprocessen
När ett nytt område ska byggas eller om ett område ska användas på ett nytt sätt kan en ny detaljplan först behövas. Processen för att ta fram en ny detaljplan består av flera steg och regleras av plan- och bygglagen (PBL). I detaljplaneprocessen prövas ett mark- eller vattenområdes lämplighet för bebyggelse och bebyggelsens utformning regleras.
Vad är en detaljplan?
En detaljplan är ett juridiskt bindande dokument och bestämmer i detalj hur marken inom ett visst område får användas. Den reglerar bland annat bebyggelse, gator, parker och natur. Den består av en plankarta med bestämmelser samt en planbeskrivning och en genomförandebeskrivning.
Syftet med en detaljplan kan vara att göra det möjligt att bebygga ett område, eller att ändra bebyggelsens innehåll. Syftet kan också vara att säkerställa att ett område bevaras som det är.
Kommunstyrelsens ansvar
Kommunstyrelsen ansvarar för hur stadens mark och vatten ska användas. Under kommunstyrelsen lyder stadsbyggnadsavdelningen som ansvarar bland annat för frågor kring översiktsplanering, detaljplanering, exploatering samt stadsbyggnadsprojekt. Avdelningen ansvarar för det praktiska utförandet inom kommunstyrelsens ansvarsområde.
Hur tas en ny detaljplan fram?
En detaljplaneprocess kan starta på olika sätt. Ofta kontaktar markägare eller exploatörer kommunen när en ny detaljplan behövs för att ett byggprojekt ska kunna genomföras. I andra fall kan staden själv sätta igång en detaljplan, till exempel när staden ska bygga en skola eller en väg.
Olika förfaranden
En detaljplan kan tas fram på olika sätt, vilket kallas förfaranden. Det finns fyra olika förfaranden, där standardförfarandet är det vanligaste.
Du kan läsa mer om olika förfaranden på Boverkets webbplats:
Val av förfarande - Boverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Detaljplaneprocessen
De olika stegen i planprocessen beskrivs nedan. Du kan även läsa mer på Boverkets webbplats:
Guide för detaljplaneprocessen - Boverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Planbesked
Den som vill göra något som kräver att en detaljplan eller områdesbestämmelse behöver antas, förändras eller upphävas, ska göra en ansökan om planbesked till kommunen. Planbeskedet ger svar på om kommunen kommer att starta ett detaljplanearbete eller inte.
Upplysningar för ansökan om planbesked
LÄGG I INFO OM ANSÖKAN HÄR - TA BORT LÄNK OBS -> INGEN BLANKETT HÄR!
Samråd
Under samrådet har de som påverkas av planförslaget möjlighet att lämna sina synpunkter. Samrådstiden är, enligt PBL, inte definierad för standardförfarande och tre veckor vid utökat förfarande. Synpunkter ska lämnas skriftligt under samrådstiden. Annonsering om plansamrådet sker i lokaltidningen Mitt i Sundbyberg. Samrådshandlingar ställs ut på Sundbybergs och Hallonbergens bibliotek och i stadshusets entré. Den som vill lämna synpunkter på förslaget ska göra det skriftligen. Efter samrådstiden görs en samrådsredogörelse där kommunen redovisar och kommenterar inkomna synpunkter.
Granskning
Planförslaget omarbetas eventuellt efter samrådet och går sedan ut på granskning. Detta är sista tillfället att påverka förslaget. Planförslaget finns tillgängligt för granskning under minst två veckor, men kan även förkortas om alla är överens om det. Granskning annonseras i Mitt i Sundbyberg, Dagens Nyheter och ställs ut på Sundbybergs och Hallonbergens bibliotek och i stadshusets entré. Den som vill lämna synpunkter på förslaget ska göra det skriftligen. Efter granskningstiden upprättas ett utlåtande med inkomna yttranden och hur kommunen ställer sig till dessa.
Antagande
Kommunfullmäktige antar detaljplaner som handlagts med standard- eller utökat förfarande, och kommunstyrelsen antar planer med begränsat standardförfarande.
Laga kraft
Om inte detaljplanen överklagas efter att den antagits, vinner den laga kraft. Den är då juridiskt bindande. Bestämmelserna för hur marken får användas börjar då gälla och genomförandet kan påbörjas.
Överklaga antagandet
Detaljplaner som överklagas prövas av Mark- och miljödomstolen. Den som vill överklaga att en detaljplan antagits, måste uppfylla två kriterier: klaganden måste beröras av planförslaget och senast under granskningstiden ha lämnat skriftliga synpunkter som inte blivit tillgodosedda.
Överklagandet ska lämnas in senast tre veckor efter att kommunen har anslagit beslutet. När ett överklagande kommit in gör staden en så kallad rättstidsprövning, vilket innebär att de kontrollerar att överklagandet har kommit in senast tre veckor efter anslaget beslut. Därefter skickas överklagan vidare till Mark- och miljödomstolen.
Kontakt
Stadsbyggnadsavdelningen
- E-post: kommunstyrelsen@sundbyberg.se
- Telefon: 08-706 80 00 (växel)