Gå till innehåll

Sundbybergs stad

Sundbybergs stad

Matavfall

Att sortera ut matavfallet är enkelt och bidrar till ett miljövänligare Sundbyberg.

Verksamheter och privatpersoners ansvar

Sedan den 1 januari 2024 är det obligatoriskt att sortera ut matavfall för både hushåll och verksamheter i staden. Det är Sundbyberg avfall och vatten AB (SAVAB) som ansvarar för hämtning och transport av matavfall.

Matavfall – savab.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Livsmedelsverksamheter ska även separera och sortera matavfall från förpackningar. Matavfallet ska dock hämtas av SAVAB även om du väljer en tjänst som separerar matavfallet från förpackningarna åt dig.

Det finns mer information om verksamheternas ansvar att sortera ut matavfallet på SAVAB:s webbplats.

Matavfall – savab.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Har du inte möjlighet att sortera ut ditt matavfall behöver du söka dispens hos miljöenheten i Sundbybergs stad. Detta gäller både för fastighetsägare och verksamheter. Dispensen kan endast sökas för några år i taget och Miljöenheten tar ut en avgift för handläggning vid varje ansökan.

Om du vill kompostera ditt matavfall måste du anmäla detta till miljöenheten i Sundbyberg stad. Läs mer under rubriken Kompostering av matavfall.

Kompostering av matavfall - Avfall och återvinning

Det går även att ansöka om dispens från att separera och sortera ut matavfall från förpackningar, och att anlita ett annat företag än Savab för ditt matavfall. Dispens kan dock endast ges om det finns särskilda skäl och det är förenat med en kostnad för handläggning av dispensen.

Kontakt

Servicecenter

Telefontider

  • Vardagar klockan 9.00–11.00 och 13.00–15.00
Senast uppdaterad: 13 september 2024