Sundbybergs stad inviger naturreservat i virtual reality

I de virtuella naturreservaten Igelbäcken och Lötsjön-Golfängarna i Sundbyberg är sommaren alltid skön, träden så fina och marken så grön. Från och med idag kan vem som helst när som helst komma på besök. Allt som krävs är en mobiltelefon, eller en surfplatta, en dator eller ett par VR-glasögon.

Utöver naturreservaten görs digitala versioner av Marabouparken, Tuvanparken och Bällstaviken tillgängliga från idag den 26 november på Sundbybergs stads webbplats.

– Genom att använda digitala hjälpmedel tillgängliggör vi Sundbybergs gröna miljöer dygnet runt oavsett var man är. Ett mycket spännande koncept som jag vill utveckla ännu mer framöver, säger Stefan Bergström (C), stadsmiljökommunalråd.

Konceptet har möjliggjorts genom att naturområdena fotograferats i hög upplösning med drönare. Det gör att besökare kan se naturen från nya perspektiv och nå platser som inte är tillgängliga för alla i verkligheten. Den höga upplösningen innebär att man kan komma riktigt nära.
De virtuella grönområdena kompletterar sina verkliga förlagor och är en del av stadens arbete med att öka kunskapen om och vårda, utveckla och tillgängliggöra stadens unika grönområden. Konceptet kan komma att utvecklas i framtiden med fler grönområden eller till exempel genom att komplettera den visuella upplevelsen med ljud.

Stefan Bergström, stadsmiljökommunalråd, 0700-87 55 55
Öyvind Spångberg, pressansvarig, 0700 87 52 96