Jan Eriksson föreslås som stadsdirektör

Jan Eriksson föreslås bli stadsdirektör i Sundbybergs stad. Beslutet om tillsättning av ny stadsdirektör kommer att behandlas på sammanträdet med kommunstyrelsen den 3 juni och förändringen träder sedan i kraft dagen efter beslutet.

Jan Eriksson är för närvarande tillförordnad stadsdirektör i Sundbybergs stad och kom innan dess närmast från Orust, där han under sex år var kommunchef.

- Vi är mycket nöjda med det Jan har åstadkommit som tillförordnad stadsdirektör under de senaste månaderna. Han har bred kompetens, lång erfarenhet och ett tryggt, personligt och tydligt ledarskap som uppskattas av både politiken och tjänstemännen i staden. Jag kan säga att det råder stor enighet om att han är rätt person att leda utvecklingen av stadens verksamheter vidare, säger Peter Schilling (S), kommunstyrelsens ordförande.

Tillförordnad VD för Stadshus AB

På kommunstyrelsens sammanträde fattas även beslut om ny instruktion för stadsdirektören. Där framgår det bland annat att den tidigare så kallade personunionen, som innebar att stadsdirektören även var VD för moderbolaget i stadens bolagskoncern, inte längre ska gälla. Petra K Ekström, till vardags VD i det kommunala bostadsbolaget Förvaltaren AB, är fortsatt tillförordnad VD för Sundbybergs stadshus AB till dess att en ny VD har utsetts.

Senast uppdaterad 27 maj 2019