Järnvägsspår byts till en kilometerlång grön promenad

Planer tar form för unik stadsomvandling

Dagens järnvägsbarriär genom centrala Sundbyberg ska försvinna. I stället ska gående, cyklister och kollektivtrafik kunna ta sig fram längs en kilometerlång promenad som kantas av trädplanteringar, restauranger, butiker och park- och torgmiljöer. Promenaden ska sträcka sig från Sundbybergs torg till den prisbelönta Marabouparken som ska få en mer framträdande roll i den nya stadskärnan.

I det unika stadsomvandlingsprojektet kommer gående, cyklister och kollektivtrafik att prioriteras och nya tvära stråk tillkommer när järnvägen förläggs i tunnel. Sundbyberg som är en av Sveriges mest trafikerade knutpunkter får också en centralstation som blir ett nav för tunnel- och tvärbana, bussar, pendel- och regionaltåg.
– Den nya centralstationen ska också byggas på med kontorsbyggnader och bli ett landmärke som speglar Sundbybergs historia. Det ska vara en byggnad med hög arkitektonisk nivå, säger Mikael T. Eriksson (M), kommunstyrelsens ordförande.

Mer torg och park

Sundbybergs torg ska sträcka sig över ett helt kvarter och över det som är järnvägsspår i dag och ha grönska, parkmiljöer och uteserveringar.
– Torget ska bli regionens mest spännande och innovativa offentliga mötesplats. Dessutom kommer promenaden erbjuda ett tillskott av gröna rum, lekplatser och utegym, säger Stefan Bergström (C), ordförande för stadsmiljö- och tekniska nämnden.

1 km grön promenad och 1500 bostäder

Promenaden som ska kantas av trädplanteringar, restauranger, butiker och vidsträckta park- och torgmiljöer ska sträcka sig en kilometer västerut, mot Marabouparken som i dag har en undanskymd plats trots att den ligger centralt belägen. Området runtomkring parken är i dag båtupplag och gammal industrimark och ersätts med en stor andel av de 1500 bostäder som ska tillkomma i stadskärnan. Den strandpromenad som finns ska förlängas och förädlas och bli ett naturligt promenadstråk för att också nå Marabouparken och fler rekreationsområden längs vattnet.

Idébilder

Idébilderlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
1.Vy från Landsvägen över ett framtida Sundbybergs torg som utvecklats och utvidgats för att knyta an till centrum norr om Järnvägsgatan. Nya, låga byggnader och glasade paviljonger ramar in torget mot Landsvägen och Järnvägsgatan.
2. Vy från diagonalt motsatt sida bild 1. Vy från Järnvägsgatan/Stationsgatan över ett framtida Sundbybergs torg mot Landsvägen.
3. Vy över Bällstaån med blicken mot rekreationsområden vid Strandpromenaden, bakomliggande Marabouparken och den nya bebyggelsen i de västra delarna av Sundbyberg. Bilder Sundbybergs stad.

Bakgrund ny stadskärna

Det framtagna planprogrammet för den nya stadskärnan ska godkännas av kommunstyrelsen i mars 2018. Därefter påbörjas arbetet med att ta fram detaljplaner och en teknisk förstudie för programområdet.

Regeringen gav i april 2014 Trafikverket uppdraget att bygga ut Mälarbanans sträckning mellan Kallhäll och Tomteboda från två spår till fyra. Sundbybergs stad har bidragit till finansieringen av nedgrävningen av spåren som går genom de centrala delarna och får därmed tillgång till den mark som skapas ovanpå tunneln. På så sätt kan en ny stadsmiljö utvecklas i centrala Sundbyberg. Byggstart för utbyggd järnväg genom Sundbyberg sker tidigast 2020. Bygget beräknas ta cirka åtta år.

För mer information, kontakta:
Mikael T. Eriksson (M), kommunstyrelsens ordförande, 070-665 38 85, mikael.eriksson@sundbyberg.se
Stefan Bergström (C), kommunalråd, 0700-87 55 55, stefan.bergstrom@sundbyberg.se
Manne Berndtsson, planarkitekt, 08-706 66 57, manne.berndtsson@sundbyberg.se
Fredrik Richard, pressansvarig, 08-706 85 75, fredrik.richard@sundbyberg.se

 

Sundbybergs stad – till ytan Sveriges minsta kommun, samtidigt en av de snabbast växande med över 48 000 invånare. Med närhet till Stockholm city, grönområden, flygplatser och en stadskärna med alla allmänna kommunikationer, har Sundbyberg mycket att erbjuda. Sundbybergs stad är utsedd till Årets tillväxtkommun 2014 och Årets Superkommun 2015 och 2017.

Senast uppdaterad 15 februari 2018