Sundbyberg är Årets Superkommun – igen!

2015 blev Sundbyberg utsedd till Årets Superkommun, 2016 blev staden tvåa och i år står Sundbyberg överst på prispallen igen.

Priset Årets Superkommun uppmärksammar de kommuner som har bäst förutsättningar att möta framtida samhällsutmaningar. Bakom priset står tidningen Dagens Samhälle som delade ut priset på Stora samhällsgalan på onsdagskvällen den 10 maj. Dagens Samhälle har jämfört samtliga svenska kommuner inom faktorerna befolkningstillväxt, sysselsättning, flyttnetto, demografisk profil, ekonomi, inkomstutveckling, utbildningsnivå och bäst kommunal ekonomi samt satsning på kultur. Nominerade storstadskommuner var utöver Sundbyberg, Solna och Stockholm.

Goda resultat år efter år

– Det är glädjande och en bekräftelse på att stadens arbete fortsätter att skapa goda resultat år efter år. Vi fokuserar på tillväxt och det lönar sig för alla invånare i staden, säger Mikael T. Eriksson (M), kommunstyrelsens ordförande.

Motivering

Kommunen utmärker sig genom att ta hem förstaplatsen i tre av tio mätta variabler. Här pekar i princip alla kurvor uppåt. Skolresultaten lyfter. Inflyttningen är hög. Husen lyfter mot skyarna. Infrastrukturen får ett högt betyg av kommunens företagare, som får bra drag av ett gynnsamt geografiskt läge. Förra året föll kommunen på målsnöret men i år når landets till ytan minsta kommun hela vägen.

2015 utsågs Sundbybergs stad till Årets Superkommun i Sverige. 2016 blev Sundbyberg tvåa, och i år vann Sundbyberg alltså priset igen. Solna stad vann priset 2016.

För mer information, kontakta:

Mikael T. Eriksson (M), kommunstyrelsens ordförande, 070-665 38 85, mikael.eriksson@sundbyberg.se
Helén Eriksson Elf, stadsdirektör och koncernchef, 08-706 66 63, helen.erikssonelf@sundbyberg.se
Fredrik Richard, pressansvarig, 08-706 85 75, fredrik.richard@sundbyberg.se

Senast uppdaterad 26 april 2018