Enklare att betala boendeparkering

Den 1 december förenklas e-tjänsten för att hantera boendeparkeringen. Då behöver endast personnummer och registreringsnumret anges och det går också enkelt att utföra tjänsten via mobiltelefon och surfplatta.

E-tjänsten för att söka tillstånd och betala för boendeparkering i Sundbybergs stad har upplevts som onödigt omständig. Därför har inloggningsuppgifter nu skalats bort, så att det går snabbare och enklare att utföra tjänsten.
– Det enda som behövs nu är att ange sitt personnummer och registreringsnumret på bilen för att söka tillstånd och betala. Tjänsten fungerar nu också bra för mobiltelefon och surfplatta, säger trafikchef Titti de Verdier.

Digital skanning

Betalningssystemet är kompatibelt med alla banker och fungerar även för Nordea där betalkort tidigare behövde aktiveras för att kunna genomföra internetbetalningar. Numera behövs inget synligt parkeringsbevis i vindrutan. Vid parkeringskontroller skannas registreringsskylten digitalt för att kontrollera betalning.

Det här är nytt

• Boendeparkering kan administreras via mobil och surfplatta
• Du behöver inte hålla reda på inloggningsuppgifter, det räcker med personnummer och registreringsnummer
• Betalningssystemet är kompatibelt med alla banker så att du slipper aktivera ditt bankkort vid betalning.

Titti de Verdier, trafikchef,   08-706 89 50, titti.deverdier@sundbyberg.se
Fredrik Richard, pressansvarig,   08-706 85 75, fredrik.richard@sundbyberg.se

Sundbybergs stad – till ytan Sveriges minsta kommun, samtidigt en av de snabbast växande med över 47 000 invånare. Med närhet till Stockholm city, grönområden, flygplatser och en stadskärna med alla allmänna kommunikationer, har Sundbyberg mycket att erbjuda. Sundbybergs stad är utsedd till Årets tillväxtkommun 2014 och Årets superkommun 2015.

Senast uppdaterad 9 januari 2017