Nya parkeringsavgifter i Sundbyberg

Under september införs nya parkeringsavgifter i Sundbyberg. Kostnaden för boendeparkering är dock oförändrad och ligger kvar på 300 kronor per månad.

Mellan 1 och 14 september införs de nya taxorna för parkeringsavgiften i Sundbyberg.
– Genom att höja timavgiften så får vi en ökad omsättning på parkerade bilar, vilket bidrar till att det också blir enklare att hitta parkeringsplatser, säger Stefan Bergström (C), ordförande i stadsmiljö- och tekniska nämnden.

Nya avgifter

Syftet med den höjda timavgiften är att öka omsättningen på parkerade bilar. De nya avgifterna är följande:
• Zon B: 20 kronor per timme (12 kronor)*
• Zon C: 15 kronor per timme (8 kronor)*
• Zon E: 10 kronor per timme (5 kronor)*

1 september ändras nuvarande zon A och blir zon C. Kostnaden för boendeparkering är oförändrad och ligger kvar på 300 kronor i månaden.

* Inom parentes anges den tidigare kostnaden per timme.

Stefan Bergström, ordförande stadsmiljö och tekniska nämnden, 08-706 65 33, stefan.bergstrom@sundbyberg.se
Titti de Verdier, trafikchef, 08-706 89 50, titti.deverdier@sundbyberg.se
Fredrik Richard, pressansvarig, 08-706 85 75, fredrik.richard@sundbyberg.se

Sundbybergs stad – till ytan Sveriges minsta kommun, samtidigt en av de snabbast växande med över 46 000 invånare. Med närhet till Stockholm city, grönområden, flygplatser och en stadskärna med alla allmänna kommunikationer, har Sundbyberg mycket att erbjuda. Sundbybergs stad är utsedd till Årets tillväxtkommun 2014 och Årets superkommun 2015.

Senast uppdaterad 9 januari 2017