Årets sundbybergare

Årets sundbybergare har traditionellt utsetts i samband med stadens nationaldagsfirande.

År 2020 och 2021 var nationaldagsfirandet inställt på grund av coronapandemin. Priset delades ut i slutet av året vid en särskilt anpassad ceremoni.

Så utses Årets sundbybergare

Alla sundbybergare är välkomna att föreslå en person som bor i Sundbyberg, som har gjort något speciellt för staden. En jury med representanter från Sundbybergs kultur- idrotts- och näringsliv och kommunen avgör vem som får utmärkelsen. Personen får motta priset på stora scenen under nationaldagsfirandet i Sundbyberg.

Pristagare – Årets sundbybergare

Semir Yebio

Anna Fållby 2022

Årets Sundbybergare 2022 är Anna Fållby. Anna arbetar på stadens tjej- och transjour och är mycket aktiv i att möta unga och prata om sex, samtycke och psykisk ohälsa. Hon agerar inom ett angeläget samhällsproblem och banar vägen för ett mer tryggt Sundbyberg!

Semir Yebio

Semir Yebio 2021

Årets sundbybergare 2021 heter Semir Yebio och är initiativtagare till "Tryggt Tugg" som nattvandrar och ordnar aktiviteter för ungdomar i Hallonbergen. Han är en förebild för unga och skapar trygghet och hopp i ett område där det finns många utmaningar.

Alla som jobbar inom äldreomsorgen i Sundbyberg 2020

Årets sundbybergare 2020 är inte som tidigare en enskild person, utan flera. I år tillfaller utmärkelsen nämligen alla de som arbetar inom äldreomsorgen i Sundbybergs stad, både i kommunala och privata verksamheter.

Annika Halldén 2019

Annika Halldén är aktiv i Ursvik IK och får utmärkelsen för sitt helhjärtade engagemang i klubben och viktiga bidrag till Sundbybergs föreningsliv. Annika är ett strålande exempel på det ideella engagemanget i Sundbyberg och hur det bidrar till att skapa en levande stad där människor kan växa.

Denita Landegren 2018

Denita Landegren är en eldsjäl som brinner för att alla ska få vara med och idrotta på sina egna villkor. Hon har satt parasporten på Sundbybergskartan och gjort det möjligt för sundbybergare i alla åldrar och med olika funktionsnedsättningar att spela fotboll och innebandy i Sumpan Allstar och Sumpan United

Per Fjällström 2017

En sann vardagshjälte som sprider glädje och värme genom musik och pedagogik. Med sitt positiva och generösa sätt och ett fantastiskt engagemang leder han stadens kommunala musikskola. Under 2016 gjorde han verklighet av projektet El sistema i Rissne, i vilket Grönkullaskolans alla förskoleklassare och deras familjer har fått en unik möjlighet att ta del av musikens värld

Foto: Fredrik Hjerling

Årets sundbybergare 2016

Alla som på gjorde evakueringsboendet i Ursvik möjligt. Du som arbetade som volontär, du som skänkte kläder, leksaker, möbler och annat.

Mikael Eljenmyr 2015

Han är den drivande kraften bakom att staden har fått en simhall rustad att möta behoven i vår snabbt växande stad. En simhall som står för mångfald och öppenhet och som är tillgänglig för alla. En man som brinner för de utsatt och initiativtagare till "Det stora julbadet" för hemlösa.

Ylva Wastesson Årets sundbybergare 2014

Ylva Wastesson 2014

En eldsjäl med brinnande engagemang för den breda idrotten och föreningslivet i Sundbyberg. Hon är en idéspruta som engagerat driver frågor för att idrotten ska vara inkluderande och att alla ska erbjudas en möjlighet att delta. Hon är spindeln i nätet och ansiktet utåt för Sundbybergs största idrottsklubb, Sundbybergs IK. En förebild för många i vår stad.

Yvonne Björkman Årets sundbybergare 2013

Yvonne Björkman 2013

För sitt stora engagemang i DHR, "För ett samhälle utan rörelsehinder" får Yvonne 2013 års utmärkelse. Yvonne är ordförande i DHRs Sundbybergsavdelning och har jobbat länge med frågor kring funktionsnedsättning i staden.

Helene Karabuda 2012

Årets sundbybergare är en glädjespridande eldsjäl som med en enorm drivkraft och stort engagemang inspirerar barn och unga till dans, lek och glädje. Med inställningen att ingenting är omöjligt jobbar denna danspedagog för ständig utveckling av Sundbybergs dansstudio och stadens kulturliv. Hon är en utmärkt ambassadör för Sundbybergs stad.

Patric Johannson, Årets Sundbybergare 2011

Patrik Johansson 2011

Med stort engagemang och fokus på friidrott, innebandy och basket för ungdomar är Patrik navet i Duvbo idrottsklubb. Klubben har under Patriks dedikerade ledning utvecklats till en medelpunkt för Sundbybergs idrottsverksamhet.

Lena Ericsson, Årets sundbybergare 2010

Lena Ericsson 2010

Med sitt varma hjärta och sin starka kärlek till Sundbyberg har Lena bidragit till att sätta staden på kartan genom ett outtröttligt engagemang för det lokala näringslivet och föreningslivet. Sundbybergs populära evenemang som vårmarknad, kräft- och surströmmingsskiva och nationaldagsfirandet hade inte varit vad de är utan Lenas arbete.​

Senast uppdaterad 7 juni 2023