Utbildning och demokrati
Delprojektet utbildning och demokrati drivs av sektorn för lärande och bildning. Projektet arbetar med insatser för barn, elever och deras föräldrar i Hallonbergen. Målen är att öka närvaron, förbättra utveckling och lärande samt motverka utanförskap.
Sektorn för lärande och bildning har genomfört en undersökning för att förstå hur barn, elever och vårdnadshavare har det i Hallonbergen. Resultaten visar att många barn och familjer inte känner sig trygga och att framtidstron är låg.
Många familjer har osäkra boendeförhållanden, vilket gör att många flyttar in och ut ur området. Det här gör det svårt för barnen och eleverna att känna sig trygga och att skapa stabila grupper i skolan och förskolan. Undersökningen visar också att många barn och elever har hög frånvaro.
Sektorn planerar flera åtgärder för att förbättra situationen för barn och elever. Detta inkluderar:
- En fortsatt riktad satsning på språkutveckling.
- Förbättrad uppföljning av barns utveckling.
- Ökad kontakt med föräldrar genom nya metoder.
- Fortsatt utveckling av samarbetet med Öppna förskolan och socialtjänsten för att stödja familjerna.
Delprojektets mål
- Ökad tillit till myndigheter.
- Antalet inskrivna barn på förskola i Hallonbergen ska öka.
- Antalet barn i Hallonbergen som klarar sin skolgång ska öka.
- Föräldrars tilltro till att förskolan vill barnens bästa ska öka.
Aktiviteter
Nedan kan du läsa mer om aktiviteter som genomförts eller planeras i delprojektet utbildning och demokrati.
Framtiden i Hallonbergen med förskolebarnens ögon
Som en del av Hallonbergslyftet har barnen från förskolan Freden använt lera som ett verktyg för att uttrycka sina visioner och känslor om stadsdelen. Utställningen pågick under våren 2024 på Galleri Ung i Hallonbergen centrum.