Tobak och liknande produkter
Du som vill sälja tobak och liknande produkter ska ansöka om det till Miljöenheten vid Sundbybergs stad innan du kan börja försäljningen. Du får bara sälja tobak till personer över 18 år.
Ansökan om tillstånd för att sälja tobak
Du måste ansöka om tillstånd för att få sälja tobak. Det gäller både för detaljhandel och partihandel av tobaksvaror.
Med tobak menas produkter som innehåller tobak, till exempel
- cigaretter
- cigariller
- cigarrer
- piptobak
- portionstobak
- rulltobak
- snus
- vattenpipstobak.
Ansökan via blankett eller vår e-tjänst.
Ansökan om tobaksförsäljningstillstånd Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Sundbybergs stads anvisningar
En mer detaljerad redogörelse kring krav och skyldigheter samt hur handläggningsprocessen går till finns att läsa i Sundbybergs stads anvisningar.
Olika typer av tillstånd
Det finns olika typer av tillstånd beroende på vem du ska sälja tobaksvaror till:
- Ska du sälja till konsumenter behöver du ansöka om detaljhandelstillstånd.
- Ska du sälja via internet behöver du ansöka om ett internettillstånd.
- Ska du sälja till någon annan än konsumenter, till exempel detaljhandlare eller grossister, behöver du ansöka om partihandelstillstånd.
Ska du bedriva försäljning som omfattas av mer än en tillståndstyp behöver du skicka in separata ansökningar för varje enskild typ av försäljning.
Du gör din ansökan till den kommun där försäljningsstället har sin gatuadress om du söker för detaljhandel. Ansöker du om parti- eller internetförsäljning görs ansökan till den kommun där bolaget har sitt säte.
Obligatoriska handlingar vid ansökan om försäljningstillstånd
För att din ansökan ska vara fullständig måste du skicka med följande dokument:
- Egenkontrollprogram
- Eventuell fullmakt
- Köpe-/arrendeavtal
- Redogörelse för kostnader och finansiering
- Registreringsbevis från Bolagsverket
- Ägarförhållanden.
Blanketter för vissa ovanstående punkter går att hitta på Sundbybergs stads Självservice:
Självservice tobak och liknande produkter Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Ålderskrav
Tobak och liknande produkter får inte säljas eller på annat sätt lämnas ut till den som inte har fyllt 18 år. Åldern på kunden måste verifieras. Den som lämnar ut en produkt ska säkerställa att personen har fyllt 18 år.
Om det finns skäl till att misstänka att produkten ska överlämnas till en minderårig får produkten inte lämnas ut.
På försäljningsställen ska det finnas tydliga meddelanden om förbudet mot att sälja eller lämna ut tobak och liknande produkter till den som inte har fyllt 18 år.
Mer information finns på Folkhälsomyndighetens webbplats.
Bolagsändringar
Om du har tillstånd att sälja tobak och det sker förändringar i företaget ska detta anmälas till staden omedelbart. Uppgifter som ska anmälas omedelbart kan vara till exempel något av följande:
- Betydande förändringar gällande ägare i ett bolag
- Betydande förändringar i en styrelse.
Anmälan om ändrade ägar- och styrelseförhållanden Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Kontaktuppgifter till tillståndshavaren
- Om du gör ändringar i ditt egenkontrollprogram.
Egenkontrollprogram
Det behöver finnas ett lämpligt egenkontrollprogram som beskriver hur försäljningsstället arbetar med att garantera en korrekt hantering kring försäljningen.
Här finns ett förslag till egenkontrollprogram.
Egenkontrollprogram tobak och liknande produkter Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vilka avgifter tar staden ut?
Vid ansökan av försäljningstillstånd för tobak tar staden ut en avgift. Avgiften avser handläggningen av ärendet och betalas inte tillbaka om sökanden får avslag eller väljer att dra tillbaka ansökan. Observera att handläggningen börjar först när avgiften är betald och samtliga efterfrågade handlingar har kommit in till akutell handläggare.
Observera
Du betalar även en tillsynsavgift för försäljning av tobak och liknande produkter en gång varje år och för varje försäljningsställe.
Alla ansökningsavgifter och tillsynsavgifter faktureras. Vi erbjuder inte avbetalningsplaner av ansöknings- eller tillsynsavgiften, för att hålla administrationskostnaderna nere.
Taxan meddelas med stöd av8 kap. 1–2 §§ lagen (2018:2088) om tobak och liknande produkter.
Taxadokumentet för tobak och liknande produkter är ännu inte tillgänglighetsanpassat. Du kan få dokumentet genom att skicka ett mejl till kommunstyrelsen@sundbyberg.se
Under tiden finns samtliga avgifter i dokumentet nedan.
Sammanställning av avgifter Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vid frågor som gäller fakturering kontakta oss via e-post och beskriv ditt ärende.
Kontakt
Miljöenheten
- E-post: servering@sundbyberg.se
- Telefon: 08-706 66 00
Måndagar 13.00–15.00
Fredagar 9.00–11:00
Telefontiderna gäller inte på klämdagar eller vardag före röd dag.
Postadress
Sundbybergs stad
Miljöenheten
Östra Madenvägen 4
172 92 Sundbyberg