Serveringstillstånd
Här kan du läsa om olika typer av serveringstillstånd och vad som gäller för dig som krögare i Sundbybergs stad.
Ansök om serveringstillstånd
För att få servera starköl, vin, sprit och andra jästa alkoholdrycker måste du ha ett serveringstillstånd. Servering betyder att du överlämnar alkoholdrycker mot betalning eller annan ersättning.
Du kan ansöka via vår e-tjänst eller via blankett.
Ansökan om tillstånd för alkoholdrycker – blankett Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Sundbybergs stads riktlinjer för utskänkning av alkohol
En mer detaljerad redogörelse kring krav och skyldigheter samt hur handläggningsprocessen går till finns att läsa i Sundbybergs stads riktlinjer.
Riktlinjer för alkoholservering och försäljning av folköl Pdf, 198 kB, öppnas i nytt fönster.
Vad krävs för att stadigvarande serveringstillstånd?
Alkohollagen ställer höga krav på den som ansöker om serveringstillstånd. Staden kontrollerar bland annat:
Personlig lämplighet
Alla med inflytande i bolaget måste vara lämpliga för verksamheten. Tillstånd ges inte till de som missköter sin ekonomi eller är dömda för vissa brott. Om den sökande driver andra företag kontrolleras också dessa.
Matutbud
För att få servera alkohol måste det finnas ett kök på serveringsstället. Menyn ska vara varierad.
Finansiering
För ett nytt serveringstillstånd måste du visa hur köpet av bolaget eller restaurangen har gått till.
Kunskap
Tillståndshavaren ska klara ett kunskapsprov om alkoholservering. Folkhälsomyndigheten har gjort provet, men du skriver det hos Sundbybergs stad.
När Sundbybergs stad godkänner ett serveringstillstånd kan det villkoras. Till exempel kan vi kräva att serveringsstället har ordningsvakter på plats under vissa tider.
Kunskapsprov alkohollagsitftning – folkhälsomyndigheten.se Länk till annan webbplats.
Obligatoriska handlingar vid ansökan om serveringstillstånd
För att din ansökan ska vara fullständig måste du skicka med följande dokument:
- Registreringsbevis/ändringsbevis från Bolagsverket
- Personnummerutdrag från Bolagsverket
- Aktiebok/bolagsavtal
- Kopia av köpekontrakt/arrendeavtal
- Finansiering av köp (till exempel kopior av låneavtal, kontoutdrag)
Fyll även i blanketten "Finanseringsplan av restaurangverksamhet" - Hyresavtal (hyresvärdens godkännande vid arrende)
- Planskiss över serveringslokalen med serveringsytan markerad
- Redovisning av kunskap i alkohollagen
- Redovisning av budget för första året
- Eventuell fullmakt för att underteckna ansökan
- Lokalens lämplighet ur brandssäkerhetssynpunkt
- Anmälan av serveringsansvarig personal
- Meny
Blanketter för ovanstående punkter går att hitta Sundbybergs stads Självservice:
Självservice serveringstillstånd Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vad krävs för att få tillfälligt serveringstillstånd?
Du som vill servera alkohol under en kväll eller under några enstaka dagar ska ansöka om ett tillfälligt serveringstillstånd. En sökande kan ansöka om tillfälligt serveringstillstånd vid 10 serveringstillfällen per år och lokal.
Det finns två olika tillfälliga serveringstillstånd:
- Servering till slutet sällskap.
- Servering till allmänheten.
Du behöver inte tillfälligt tillstånd för slutet sällskap om nedanstående krav är uppfyllda:
- Serveringen avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer.
- Serveringen sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än för inköpet av dryckerna.
- Serveringen äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av lättdrycker.
När behöver man inte ett serveringstillstånd?
I vissa fall behövs inget serveringstillstånd. Kontakta oss via e-post eller på telefon under våra telefontider om du till exempel ska ha fest och är osäker.
Hur går handläggningen till?
När du har skickat in din ansökan måste du betala ansökningsavgiften. När detta är klart och alla efterfrågade dokument är inskickade börjar Sundbybergs stad att hantera din ansökan. Om vi behöver mer information från dig får du ett meddelande om det. Sedan ber vi andra myndigheter, som Polismyndigheten, Skatteverket och Brandkåren, om deras yttranden.
När alla yttranden har kommit in, presenteras en utredning för byggnads- och tillståndsnämnden (gäller endast för permanenta tillstånd). Nämnden bestämmer sedan om du får tillstånd eller inte.
Handläggningstid
Den tid det tar att hantera ett ärende räknas från det att ansökningsavgiften är betald samt att alla efterfrågade dokument har kommit in till Sundbybergs stad. Mer information om handläggningstid finns att läsa i stadens riktlinjer.
Riktlinjer för alkoholservering och försäljning av folköl Pdf, 198 kB, öppnas i nytt fönster.
Ändring i befintligt serveringstillstånd
Om du vill ändra i det serveringstillstånd du redan har kan du göra det via vår
e-tjänst eller via blankett. Du kan bland annat ändra adressuppgifter, anmäla ny personal som ansvarar för serveringen eller göra ombyggnader i lokalen. Vi skickar en bekräftelse när din ändring har registrerats hos oss.
Blanketter finns att hämta hos Sundbybergs stads Självservice:
Självservice serveringstillstånd Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Uppsägning av serveringstillstånd
Om du som krögare vill säga upp ditt serveringstillstånd, är det viktigt att du meddelar oss skriftligen i god tid så att vi kan avsluta tillståndet. Anmälan om uppsägning serveringstillstånd görs via vår e-tjänst eller blankett.
Blanketter finns att hämta hos Sundbybergs stads Självservice:
Självservice serveringstillstånd Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kontakta oss för mer information om hur du går tillväga.
Vad innebär tillsyn?
Staden ansvarar för att den som har serveringstillstånd följer alkohollagen och genomför därför både yttre och inre tillsyn.
Yttre tillsyn
Yttre tillsyn innebär att staden besöker serveringsstället. Då måste tillståndshavaren släppa in kontrollanten samt visa till exempel bokföring och menyer. Staden kontrollerar dessutom att:
- Den serveringsansvariga på plats är anmäld till staden.
- Det serveras mat och att det råder ordning och nykterhet på serveringsstället.
Yttre tillsyn kan göras tillsammans med andra myndigheter, som till exempel Polismyndigheten, Skatteverket och Brandkåren.
Inre tillsyn
Inre tillsyn görs genom att tillståndshavarna regelbundet kontrolleras hos andra myndigheter.
Utbildning i ansvarsfull alkoholservering
Sundbybergs stad vill kombinera ett levande restaurangliv med en ansvarsfull alkoholservering. Genom ansvarsfull alkoholservering kan våld och skador kopplade till alkoholkonsumtion på restauranger minskas. Det skapar också en trevligare miljö för både personal och gäster. Sundbybergs stad erbjuder utbildning i ansvarsfull alkoholservering för serveringspersonal på alla restauranger i Sundbyberg. Utbildningen ger deltagarna kunskap om de problem som kan uppstå vid alkoholservering och hur man hanterar dem på ett professionellt sätt. Utbildningen är två heldagar lång och innehåller både praktiska och teoretiska moment. Den kan även genomföras digitalt. Efter avslutad utbildning med godkänt resultat får deltagarna ett kursintyg.
Utbildningen tar bland annat upp:
- Alkoholens medicinska effekter
- Alkohollagen
- Filmsekvenser och gruppdiskussioner
- Polisens arbete i krogmiljö (narkotika, bland annat)
- Konflikthantering
- Skriftligt prov
- Utvärdering av kursen.
Anmälan
Om du vill veta när utbildningstillfälle ges kan du kontakta oss via e-post.
Restaurangrapport
Du som har eller har haft ett stadigvarande serveringstillstånd för alkoholdrycker under rapporteringsperioden behöver lämna in uppgifter till staden om din försäljning.
Miljöenheten skickar ut underlag för restaurangrapporten till tillståndshavaren i början av varje kalenderår. Restaurangrapporten ska sen fyllas i och skickas in till staden senast den 1 mars varje år. Vid förseningar faktureras tillståndshavaren en förseningsavgift.
Om du inte har lämnat restaurangrapport före debiteringen, behöver du betala den högsta tillsynsavgiften.
För mer information om restaurangrapporter kan du läsa på Folkhälsomyndighetens webbplats.
Rapportering av restaurangrapport – folkhälsomyndigheten.se Länk till annan webbplats.
Vilka avgifter tar Sundbybergs stad ut?
Enligt alkohollagen ska staden ta ut en avgift vid ansökan eller anmälan. Avgiften avser handläggningen av ärendet och betalas inte tillbaka om din ansökan inte godkänns eller väljer att ångra din ansökan.
Observera
Handläggningen börjar först när avgiften är betald och alla efterfrågade dokument har kommit in till aktuell handläggare.
Du betalar även en tillsynsavgift en gång varje år och för varje serveringsställe.
Restauranger betalar tillsynsavgiften för innevarande år den sista april. Fakturan går till den registrerade ägaren. Om restaurangen byter ägare under året återbetalas inte tillsynsavgiften.
Alla ansökningsavgifter och tillsynsavgifter faktureras. Vi tillåter inte avbetalningsplaner av ansöknings- eller tillsynsavgiften, för att hålla administrationskostnaderna nere.
Taxan meddelas med stöd av 8 kap. 10 § alkohollagen (2010:1622).
Taxadokumentet för alkohollagen är ännu inte tillgänglighetsanpassat. Du kan få dokumentet genom att skicka ett mejl till kommunstyrelsen@sundbyberg.se
Under tiden finns samtliga avgifter i dokumentet nedan.
Sammanställning av avgifter Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vid frågor som gäller fakturering kontakta oss via e-post och beskriv ditt ärende.
Kontakt
Miljöenheten
- E-post: servering@sundbyberg.se
- Telefon: 08-706 66 00
Måndagar 13.00–15.00
Fredagar 9.00–11:00
Telefontiderna gäller inte på klämdagar eller vardag före röd dag.
Postadress
Sundbybergs stad
Miljöenheten
Östra Madenvägen 4
172 92 Sundbyberg