InfoMentor

InfoMentor är grundskolans och grundsärskolans lärplattform och digitala kommunikationskanal mellan skola, elev och vårdnadshavare.

Du kan välja att logga in i InfoMentor via webbläsare på dator eller via app i mobiltelefonen. Appen InfoMentor Hub laddar du ner från App Store InfoMentor Hub Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. eller Google Play InfoMentor Hub Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Användarnamn och lösenord till Infomentor får du av skolan. Om du behöver hjälp med InfoMentor kontaktar du skoladministratören på ditt barns skola.

Logga in i InfoMentor Hub via webbläsare på datorn

Logga in med e-legitimation BankID

Infomentor är en lärplattform där personal på skolan kommunicerar med vårdnadshavare och elev kring elevens lärande och utveckling, frånvaro, schema, pedagogisk planering samt veckoinformation från lärare och fritidshem.

InfoMentors elev- och vårdnadshavarvy kallas InfoMentor Hub. Den finns både som webbsida och som app. Via Infomentor Hub får du som vårdnadshavare nyheter och information rörande ditt barns skolvardag.. Här registrerar du frånvaro, bokar utvecklingssamtal, lägger in fritidshemsschema samt följer ditt barns kunskapsutveckling. Även kalenderhändelser och information om arbetsuppgifter finns här.

För att komma åt ditt barns kunskapsbedömning, ämnesomdöme, IUP framåtsyftande planering samt eventuella åtgärdsprogram och elevanteckningar krävs inloggning via BankID. Behöver du skaffa e-legitimation eller vill veta mer läs på www.bankid.com Länk till annan webbplats..

Frågor och svar om skolans lärplattform

1. Hur får jag inloggningsuppgifter till InfoMentor?

Skolan ger dig ett användarnamn och lösenord. Första gången du loggar in uppmanas du att byta lösenord, samt skriva in dina kontaktuppgifter.

2. Kan jag själv ändra användarnamn och lösenord?

Ja, genom att klicka på ditt barns namn, som du hittar längst upp till höger på startsidan. Där har du också möjlighet att ändra lösenord till PIN-kod.

3. Hur loggar jag in?

  • Det finns flera olika sätt att logga in i InfoMentor Hub, till exempel med användarnamn och lösenord eller BankID. Om du använder appen Infomentor Hub kan du också välja att logga in med pin-kod.
  • Första gången du loggar in rekommenderas du att logga in med de inloggningsuppgifter du fått av ditt barns skola.
  • För att komma åt informationen som finns i boxarna Dokumentation och Bedömning måste du logga in med BankID.

4. Hur skaffar jag e-legitimation?

Kontakta din bank för att skaffa bank-id Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Det är personligt och gratis.

5. Finns InfoMentor som en app?

Ja. Ladda ned appen via App-store eller Google Play och logga in dig med användarnamn och lösenord alternativt BankID via menyvalet ”Andra inloggningssätt.”
Genom att använda InfoMentor Hub med notifieringar gör att du kan ha full koll på allt som händer på skolan. En notifiering visas när ny information har publicerats och genom att klicka på respektive notifiering så kommer du till motsvarande plats i InfoMentor Hub.
Ha dina inloggningsuppgifter redo och följ instruktionerna för att komma igång.

6. Vad gör jag när jag glömt bort mitt användarnamn eller lösenord?

  • Har du glömt bort ditt lösenord kan du själv begära ett nytt på inloggningssidan. Det fungerar dock bara om du har en e-postadress registrerad på ditt konto.
    Du går in på InfoMentors hemsida och trycker på Logga in till höger. Därefter trycker du på ”Nytt lösenord?” och sedan skriver du in din e-postadress. Du får sedan e-post med vidare instruktioner. Om du inte får någon e-post får du kontakta skolan för vidare hjälp.
  • Om du behöver helt nya inloggningsuppgifter kontaktar du skolans administratör: Skolans kontaktperson InfoMentor.

7. Jag kan inte logga in, varför?

  • Systemet är känsligt för gemener och versaler (stora och små bokstäver) både i användarnamn och lösenord. Om du kopierat lösenordet från ett dokument kan det ibland följa med ett mellanslag efter sista bokstaven. Mellanslaget tolkas då som en extra bokstav. Prova att skriva in lösenordet för hand istället.
  • Rensa din webbläsare.

8. Fungerar InfoMentor i alla enheter?

Ja, den fungerar med alla datorer, läsplattor och smarttelefoner, bara webbläsaren är uppdaterad till den senaste versionen.

9. Fungerar InfoMentor i alla webbläsare?

Nej, InfoMentor bygger på den senaste tekniken och det innebär att du måste ha den senaste versionen av din webbläsare installerad. Om du inte har den senaste versionen, kommer du att uppmanas att uppdatera så att du kan komma åt all funktionalitet. InfoMentor fungerar inte med Internet Expolorer.

10. Jag får ingen e-post, de fastnar i min skräppost – hur gör jag?

Öppna din mapp för skräppost och ange avsändaren
noreply-se@system.infomentor.se som en betrodd avsändare.

11. Jag har fler än ett barn, hur fungerar det då?

Längst upp på InfoMentor Hub står barnets namn. Klicka eller tryck för att enkelt växla till ditt/dina andra barn. Har du barn i en skola som använder InfoMentor kommer du även att kunna växla till det barnets information på samma ställe.

12. Hur fungerar boxarna?

Funktionerna på startsidan är indelade i olika boxar som ger dig en snabb överblick över all information. Observera att boxarnas antal beror på vilken funktionalitet din skola har valt att använda och antalet kan därför variera. Klicka eller tryck på en box för att öppna och ta del av innehållet.

13. Vad innehåller boxarna?

Kalender – här finns en översikt över vad som händer vecka för vecka med veckobrev, information och läxor. I kalendern kan du även ta del av skolans kalendarium, som exempelvis studiedagar, terminstider och nationella prov.

Schema – här ser du schemat och du kan enkelt välja vilken dag och vecka du vill titta på.

Kontaktlista – här finns klasslistan med kontaktuppgifter. Vårdnadshavaren kan själv ställa in vilka kontaktuppgifter som ska synas. Du kan skicka e-post till vårdnadshavare och klassföreståndare/mentor via kontaktlistan.

Frånvaro – i denna box visas all frånvaro. Du som är vårdnadshavare kan rapportera ditt barns frånvaro. Du kan anmäla heldag eller del av dag/lektionsvis.

Information – här visas information som rektor och skolledning publicerat. Här visas också de nyheter, filer och länkar som skolan har publicerat.

Uppgifter – om lärare lägger upp elevens uppgifter i InfoMentor kan eleven kommunicera med sin lärare kring uppgifterna. (OBS! De flesta lärare lägger upp uppgifter i Google Classroom.)

Blogg - här kan du se klassblogg eller fritidsblogg. Eleven och vårdnadshavaren läsa lärarens inlägg och eleven kan även kommentera inläggen. (BBS! Boxen syns endast om skolan använder bloggfunktionen.)

Planeringar – här syns de pedagogiska planeringar som eleven har tillgång till.

Bedömningar – här visas elevens bedömningar och ämnesomdömen. Du behöver Bank-ID för att kunna se bedömningarna.

Dokumentation – i denna box hittar du de IUP, Åtgärdsprogram och Anteckningar som skolan publicerat. Om skolan valt att dokumentera elevarbeten i portfolio hittar du även dem här. Du behöver Bank-ID för att kunna se dokumentation.

Utvecklingssamtal – denna box syns enbart för vårdnadshavaren och visas enbart när det finns bokningsbara tider för utvecklingssamtal för eleven. När man har bokat en tid så visas den direkt på startsidan. Men det går även att gå in i boxen för att se, ändra eller avboka en bokad tid.

Fritidsschema - här kan vårdnadshavaren registrera, se och ändra sitt barns vistelsetider på fritids samt lägga till en kommentar till fritidspersonale.       

14. Det är tomt i en/flera av boxarna?

Det beror på att skolan inte har lagt in någon information.

15. Hur rapporterar jag frånvaro?

Om du är vårdnadshavare kan du rapportera frånvaro genom att klicka eller trycka på boxen ”Frånvaro”, och därefter på knappen som heter ”Rapportera frånvaro”. Här kan du rapportera om ditt barn är frånvarande idag eller i morgon. Du kan även rapportera frånvaro för del av dag mot elevens schema.

16. Hur bokar jag utvecklingssamtal via InfoMentor?

Klicka på boxen Utvecklingssamtal. Den syns endast om läraren lagt ut tider som går att boka.

17. Vem ser informationen om mitt barn och om mig?

Den information som kräver BankID är extra skyddad. Det innebär att detaljerad information om ditt barns lärande så som bedömning, ämnesomdöme, IUP framåtsyftande planering, åtgärdsprogram, portfolio och anteckningar endast kan ses av behörig personal som är kopplad till ditt barn. Detaljerad informaton om ditt barn kan aldrig ses av andra elever och vårdnadshavare.

18. Är informationen säkert lagrad?

Ja, all information lagras säkert. Informationen skickas krypterad över internet och servrarna som informationen lagras i står i väl bevakade och skyddade driftcentraler. Du kan bidra till att upprätthålla säkerheten genom att använda ett starkt lösenord innehållande tecken, siffror, specialtecken och bokstäver samt att hålla detta lösenord hemligt.

Senast uppdaterad 11 januari 2023