Gå till innehåll

Sundbybergs stad

Sundbybergs stad

Hämtning

Det är Sundbyberg avfall och vatten AB (SAVAB) som har ansvaret för hämtning och hantering av det kommunala avfallet. Det krävs en ansökan för att få uppehåll i hämtningen.

I Sundbybergs stad sorteras hushållssopor som matavfall och restavfall (brännbart hushållsavfall). Matavfallet lägger du i det bruna kärlet och restavfallet i det gröna.

Du kan läsa mer om hämtning av det kommunala avfallet och mycket mer på SAVAB:s webbplats.

SAVAB – savab.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Om du ska vara bortrest i mer än sex månader eller renovera din fastighet under en längre period går det att ansöka om uppehåll i avfallshämtningen. Ansökan skickas till stadens miljöenhet minst en månad före uppehållsperioden.

Uppehållet kan gälla upp till två år och därefter kan det förlängas ett år i taget, tills förhållandena förändras. Miljöenheten tar ut en ansökningsavgift på 2 936 kronor för handläggning vid varje ansökan.

Under uppehållet i hämtning ska en fast avgift enligt SAVAB:s avfallstaxa betalas. Avfallstaxan hittar du på SAVAB:s webbplats.

SAVABs avfallstaxa – savab.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

För verksamheter går det att ansöka om uppehåll i avfallshämtningen om uppehållet varar i minst tre månader. I övrigt gäller samma förutsättningar som för hushåll.

Kontakt

Servicecenter

Telefontider

  • Vardagar klockan 9.00–11.00 och 13.00–15.00
Senast uppdaterad: 13 september 2024