För att få delta behöver eleverna sköta sina studier och ha god närvaro i skolan.
Sundbybergs stad besökte en av eleverna på jobbet hos 7-Eleven för att höra hur tiden med SAO-jobbet har varit hittills.
– Jag har lärt mig att ta mer ansvar och prata med människor på ett annat sätt, berättar eleven Wojciech i filmen.
Även arbetsgivaren Tareq ser positiva effekter av satsningen.
– Det är viktigt att unga får chans att prova arbetslivet tidigt. Man ser hur de växer med ansvaret, säger Tareq.
Syftet med SAO-jobb är att ge unga en tidig kontakt med arbetslivet och stärka deras framtidstro. Genom arbetet får eleverna lära sig att ta ansvar, passa tider och samarbeta med andra.
Se filmen Från PRAO till SAO – jobb på riktigt redan i 8:an och möt en av eleverna på arbetsplatsen 7-Eleven.
Läs om hur SAO-jobb fungerar på Nästa Generation Sveriges webbsida om SAO-jobb