– Det gläder mig att vi idag har ett nära samarbete med Trafikverket. När järnvägen grävs ner lägger vi grunden för en sammanhållen stad som knyts ihop. Det är ett avgörande steg, både för Sundbyberg och för hela Stockholmsregionens utveckling, säger kommunstyrelsens ordförande Peter Schilling (S).
En ny stad ovanpå tunneln
När Mälarbanan byggs ut till fyra spår genom Sundbyberg, läggs järnvägen ner i en tunnel. Det frigör stora ytor mitt i staden – och där skapas en levande, grön och tillgänglig miljö. Här planeras ett promenadstråk, fler grönytor och nya mötesplatser – en plats där människor vill stanna, inte bara ta sig förbi.
– I stället för en barriär som delar staden kommer vi få en sammanlänkad stad med nya gröna ytor, fler bostäder och mer service, säger Stefan Bergström, ordförande i Exploaterings- och näringslivsutskottet.
Nytt stationshus och mer stadsliv
Samtidigt byggs en ny, modern stationsentré som ska göra resandet smidigare och mer välkomnande. Kring stationen växer nya bostadskvarter fram, med lokaler i bottenvåningarna för handel och service. Det skapar ett levande centrum – dag som kväll. Stadens gatustruktur utvecklas för att främja ett hållbart resande. Även delar av befintlig bebyggelse anpassas till det nya stadslivet.
Var med och påverka framtiden
Planerna har vuxit fram i ett nära samarbete mellan Sundbybergs stad och Trafikverket. Medan Trafikverket ansvarar för utbyggnaden av järnvägen, är det staden som formar det liv som ska växa ovanpå.
Den 25 augusti kl. 17-19 hålls ett granskningsmöte i vår lokal ”Titt in” vid Sundbybergs torg, där du som bor i Sundbyberg kan ta del av planerna och lämna synpunkter.