Rissneleden har förvandlats till en modern stadsgata
Den 1 oktober firade Sundbybergs stad att Rissneleden har omvandlats till en modern stadsgata, samtidigt som det nya parkstråket mellan Hallonbergens centrum och Toppstugeparken invigdes.
Sundbybergs stad
Sundbybergs stad
Publicerad:
Delar av Järnvägsgatan i Sundbyberg samt Esplanaden blir cykelgata. Målet är att skapa en tryggare trafiksituation och en attraktiv och mer levande stadsmiljö för alla.
Delar av Järnvägsgatan i Sundbyberg utformas som en cykelgata. Cykelgatan kommer att sträcka sig från Esplanaden till Rosengatan samt längs Esplanaden från Vasagatan till järnvägskorsningen. Ambitionen med den nya gatusektionen är att öka framkomligheten med cykel, både i staden och i hela regionen, genom att skapa en öst-västlig förbindelse genom centrala Sundbyberg.
Cykelgatan bidar till ökad trafiksäkerhet och trygghet, samt att skapa förutsättningar för en mer levande gatumiljö med ökade vistelsemöjligheter och uteserveringar. På Järnvägsgatan väster om Esplanaden mot Ursviksvägen anläggs en cykelbana som ansluter det befintliga cykelvägnätet.
– Cykelgatan på Järnvägsgatan blir ett helt nytt inslag i Sundbybergs stadsmiljö, som ökar trafiksäkerheten och förbättrar cykelinfrastrukturen på ett av stadens utpekade huvudcykelstråk. Samtidigt bibehåller vi antalet parkeringsplatser och framkomligheten för de som behöver bilen, säger Martin Solberg (MP), ordförande i stadsmiljö- och trafiknämnden.
Cykelgatan kommer att sträcka sig från Esplanaden till Rosengatan samt längs Esplanaden från Vasagatan till järnvägskorsningen. Passagen över järnvägen är redan är stängd för motorfordonstrafik och planen är att öppna passagen för cykeltrafik. Genom att stänga plankorsningen för fordonstrafik och öppna den för cyklister och fotgängare stärks cykelstråkets kontinuitet och säkerhet ytterligare.
Arbetet med att iordningställa Sundbybergs första cykelgata påbörjas under försommaren. Arbetet beräknas vara färdigställt under sommaren.
Järnvägsgatan och Esplanaden blir Sundbybergs första cykelgator. Cykelgata är ett koncept som med framgång testats på andra platser i Sverige. Samråd kring gatans nya funktion har skett i tät dialog med medborgare, fastighetsägare och näringsidkare i citykärnan.
Järnvägsgatan pekas i stadens mobilitetsprogram ut som ett huvudcykelstråk. Mobilitetsprogrammet syftar till att främja ett hållbart resande och pekar ut ett antal faktorer som är viktiga för att uppnå detta; Stadens cykelnät ska vara sammanhängande, cykelbanorna ska vara framkomliga, trafiksäkra och av hög kvalitet. Det ska även finnas god service och goda möjlighet till parkering för cykel.
En cykelgata är en väg där cyklister har företräde framför motorfordon och där hastighetsgränsen är anpassad till cyklister för att skapa en säkrare, tydligare och mer behaglig miljö för alla trafikanter.
En cykelbana är en dedikerad del av vägen eller körbanan för cyklister som är fysiskt avskild från både bilväg och gångbana vilket minskar risken för konflikter mellan olika trafikantgrupper och ökar säkerheten.
Längst Järnvägsgatan är fordonflödet högt. För att säkerställa en trygg passage för cyklister och samtidigt behålla ett effektivt trafikflöde anläggs en cykelgata. En cykelgata är även bästa lösningen för att säkerställa trygg angöring för motorfordon.
Bestämmelserna för cykelgata regleras i 8 kap. 1a § trafikförordningen (1998:1276).
På en cykelgata gäller följande:
Esplanaden är en sträcka där man vill främja cykling och gångtrafik samt minska dominansen av motorfordon. Genom att omvandla en kort sträcka till cykelgata skapas en säkrare och mer inbjudande miljö för icke-motoriserade trafikanter. Samma gäller även passagen över järnvägen där gång och cykel blir separerade.
Alternativa lösningar kan inkludera olika former av trafikomläggningar och ytterligare hastighetsbegränsningar för att minska biltrafik. Dock är dessa alternativ i nuläget mindre fördelaktiga jämfört med den föreslagna planen, baserat på nuvarande trafikanalys och stadens långsiktiga mål. Andra alternativ skulle innebära stor inverkan på parkering och angöring vilket dessa alternativ inte gör.
Genom att förbättra förhållandena för cyklister och fotgängare förväntas tillgängligheten till stadskärnan öka, vilket kan uppmuntra fler att välja hållbara transportmedel.
Beslutet fattades på Stadsmiljö- och trafiknämndens sammanträde den 23 april 2024.
Nej, det totala antalet parkeringar kommer vara ungefärligen detsamma men vissa justeringar behöver göras, dock finns ersättningsplatser nära, till exempel på nygamla parkeringen vid Thaikiosken som återöppnar i samband med genomförandet.
I nuläget planeras dessa åtgärder som temporära för att utvärdera deras effektivitet. Beroende på utvärderingens resultat kan åtgärderna bli permanenta på vissa ställen eller justeras för att ytterligare förbättra stadsmiljön. När Projekt Mälarbanan återupptar sina arbeten kan de flesta av dessa satsningar inte vara kvar men då har förhoppningsvis staden anpassat sig något inför det bygget.
Åtgärderna kommer inte ge några negativa konsekvenser för angöring eller nyttotrafik. Samtliga lastplatser finns kvar, likaså platser för rörelsehindrade är oförändrade. Den som behöver komma fram kommer i fortsättningen göra så, men behöver på cykelgatorna förhålla sig till cykelhastighet och samsas om utrymmet.