Man som håller i mobiltelefon och hämtkaffe. Foto: Mostphotos

Trygghetsringning

Trygghetsringningen – en tjänst för dig som känner behov av extra trygghet i vardagen. Saknar du daglig kontakt med anhöriga eller hemtjänst kan denna tjänst som kommunen tillhandahåller vara ett bra val. Trygghetsringningen är kostnadsfri.

När du är ansluten till Trygghetsringningen ringer du varje dag före klockan 12.00 till en telefonsvarare, där du anger ditt namn. Efter klockan 12.00 avlyssnas telefonsvararen av någon av de volontärer som dagligen har ansvaret för att anteckna att du som kund har ringt.

Har du inte ringt och lämnat meddelande ringer vi dig för att stämma av att du mår bra. Får vi då inte kontakt med dig ringer vi den person som du vid anmälan har angett som kontaktperson.

Bli kund

Bli kund genom att kontakta Louise Bergwall, telefon 08-706 85 57, alternativt fyll i intresseanmälan som du finner på någon av Träffpunkterna eller i menyn till höger.

Hör en av våra kunder berätta om varför hon är ansluten:

Vi söker volontärer

Är du intresserad och vill hjälpa de ensamma äldre att få en tryggare tillvaro är du välkommen att höra av dig. Uppdraget som volontär schemaläggs i möjligaste mån efter dina önskemål.

Uppdraget går ut på att lyssna av telefonsvararen 1 gång per dag och notera att alla kunder ringt in. Vi beräknar att avlyssningen tar cirka 20 minuter per tillfälle. Uppdraget är tänkt att skötas hemifrån, givet att du har tillgång till telefon och dator. Alternativt kan uppdraget skötas på Träffpunkten Allén, Vasagatan 9. Som avlyssnare erbjuds du social gemenskap med andra avlyssnare vid gemensamma möten, utbildning och trevliga tillställningar.

Sundbybergs trygghetsringning drivs ideellt i samarbete med Sundbybergs stad, föreningar, organisationer och privatpersoner.

Senast uppdaterad 15 mars 2023