Verksamhetsbidrag

Verksamhetsbidrag är till för att stödja föreningars löpande verksamhet för aktiviteter som inte uppfyller kraven för aktivitetsbidrag.

Vad kan man söka verksamhetsbidrag för?

Ni kan ansöka om verksamhetsbidrag för:

  • Verksamhet som inte uppfyller kriterierna för aktivitetsbidrag eller där kostnaderna inte täcks av aktivitetsbidrag eller av stöd från studieförbunden.
  • Verksamhet som inte består av regelbundna medlemsaktiviteter.
  • Lokalkostnader om det finns ett behov av anpassade lokaler som inte staden kan erbjuda. Grundprincipen är dock att så långt som möjligt använda stadens gemensamma lokaler.

Om det finns ett behov av långsiktig planering kan verksamhetsbidrag sökas för upp till tre år. I dessa fall beviljas verksamhetsbidrag för ett år, med möjlighet till förlängning efter uppföljning av första och andra verksamhetsåret.

Hur och när ansöker vi?

Ni ansöker genom att fylla i blanketten för ansökan om verksamhetsbidrag. Ansökan skickas med e-post till kulturochfritidsnamnden@sundbyberg.se.

Blankett för ansökan om verksamhetsbidrag.Word

Verksamhetsbidrag söks senast den 1 oktober.

Om ni vill ansöka om verksamhetsbidrag för kommande kalenderår, men inte har alla kostnader klara den 1 oktober, kan ni kontakta oss för att
diskutera möjligheten att komplettera ansökan senare under året. Denna möjlighet ges dock endast i undantagsfall, grundregeln är att alla kostnader ska vara klara vid ansökan.

För att kunna söka bidrag måste er förening även vara registrerad i stadens föreningsregister.

Registrera er i föreningsregistret.öppnas i nytt fönster

Hur går bedömning av ansökan till?

Nämnden gör alltid en helhetsbedömning av varje ansökan som inkommer. Om eller vad en förening beviljas i bidrag beror på flera olika faktorer. I regel söks det dock mer i bidrag än vad som finns att fördela och nämnden behöver ofta prioritera mellan olika ansökningar.

Nämnden prioriterar verksamhet som riktar sig till någon av de prioriterade målgrupperna (barn och unga 7-20 år, personer med pension och personer med funktionsnedsättning).

Läs mer om vilken typ av verksamhet som nämnden prioriterar i kultur- och fritidsnämndens riktlinjer för stöd till föreningslivet.

Kultur- och fritidsnämndens riktlinjer för stöd till föreningslivet.PDF

Hur redovisar vi bidraget?

Bidraget ska redovisa den verksamhet som har bedrivits i samband med en ny ansökan, alternativt efter årsmöte om föreningen inte söker om verksamhetsbidrag för kommande år. Ni kan välja att skicka in en egen redovisning eller använda vår blankett för redovisning.

Blankett för redovisning av föreningsbidragWord

Om ni väljer att skicka in en egen redovisning ska den innehålla:

  • En beskrivning av den verksamhet som föreningen har bedrivit (innehåll, omfattning, antal deltagare, fördelning tjejer/kvinnor och killar/män osv.)
  • Ekonomisk redovisning som visar samtliga intäkter och kostnader för verksamheten/projektet. Den ekonomiska redovisningen ska följa posterna i den budget som låg till grund för beslutet om bidrag.

Redovisning av tidigare bidrag krävs för att nämnden eller förvaltningen ska kunna fatta beslut om nya bidrag till föreningen.

Har ni några frågor?

Om ni har några frågor om ansökan, eller om er förening vill ha hjälp och stöd med ansökan kan ni höra av er till oss.

E-post: kulturochfritidsnamnden@sundbyberg.se
Telefon: 08-706 80 00

Hjälpte informationen på sidan dig?


Tack för att du hjälper oss!

Senast uppdaterad 29 juni 2017