Myntbetalning i parkeringsautomaterna tas bort

Från 1 april försvinner möjligheten att betala med mynt i de flesta av Sundbybergs parkeringsautomater. Vissa automater kommer dock fortsatt att acceptera mynt, men det går endast att betala med 10-kronor. I och med att i princip all kontanthantering försvinner sparar staden cirka 800 000 kronor per år.

En anledning till att myntbetalningen fasas ut är att efterfrågan på kontantbetalning har minskat betydligt i samhället. Mellan år 2015 och år 2016 minskade myntbetalningen i stadens parkeringsautomater med 28 procent samtidigt som betalning via mobiltelefon ökade med 23 procent.

Besparing på 800 000 kronor

En annan orsak till utfasningen är att kostnaden för tömning, uppräkning av mynt och säkerhetstransporter nästan försvinner helt då endast åtta av 168 automater har myntbetalning kvar. Därmed besparas årligen cirka 800 000 kronor för det minskade behovet av kontanthanteringen.
– Utfasningen av de gamla automaterna pågår under mars månad och är klar 1 april. I och med att vi gör förändringen nu så behöver vi heller inte ta kostnaden för att anpassa automaterna till de nya mynten när de äldre mynten, 1- och 5-kronor, upphör att gälla den 1 juli, säger trafikchef Titti de Verdier.

Myntbetalning kvar på åtta platser

I åtta av stadens biljettautomater kommer det fortsättningsvis gå att betala med 10-kronorsmynt. På dessa platser har myntbetalningen stått för i snitt en femtedel av de betalade avgifterna.
Automaterna finns på följande platser:
-          Esplanaden korsningen Vasagatan
-          Fredsgränd 7 vid idrottsplatsen
-          Järnvägsgatan 22
-          Järnvägsgatan 34-36
-          Odalvägen
-          Rissne torg
-          Sturegatan 6
-          Örsvängen vid rackethallen

Betalsätt via betalkort eller mobiltelefon

Parkeringsavgiften kan betalas på olika sätt. Med betal- eller bensinkort, telefonbetaltjänster via sms eller samtal samt via parkeringsföretagen Parkster och Easyparks appar.

Titti de Verdier, trafikchef, 08-706 89 50, titti.deverdier@sundbyberg.se
Fredrik Richard, pressansvarig, 08-706 85 75, fredrik.richard@sundbyberg.se

Sundbybergs stad – till ytan Sveriges minsta kommun, samtidigt en av de snabbast växande med över 48 000 invånare. Med närhet till Stockholm city, grönområden, flygplatser och en stadskärna med alla allmänna kommunikationer, har Sundbyberg mycket att erbjuda. Sundbybergs stad är utsedd till Årets tillväxtkommun 2014 och Årets superkommun 2015.

Senast uppdaterad 13 september 2017