Sveriges största parkourhall öppnar i Sundbyberg

4 februari slår Sundbybergs stad tillsammans med parkourföreningen Street mentality upp dörrarna till Sveriges största parkourhall. Lokalen är 900 kvm, har åtta meters takhöjd och inrymmer portabla hinder, ett uppblåsbart voltgolv och en enorm skumgummigrop.

Lokalen är på 900 kvm och har åtta meters takhöjd och är tidigare verkstadslokaler i Ursvik i Sundbyberg.
– Vi vill tilltala så många som möjligt och därför är flera delar av parken portabel så att det går att skapa nya utmaningar i hallen med jämna mellanrum, säger Jesper Eriksson, själv tillhörande den internationella eliten i tricking, och som samtidigt är ledare i föreningen Street mentality i Sundbyberg.

Spontanidrott

– Parkour främjar spontanidrotten och att alla ska kunna ha möjlighet att delta. Vi är därför mycket glada för detta samarbete med Street mentality som dessutom kan erbjuda Sveriges bästa utövare som tränare, säger Johan Storåkers (L), kommunalråd och ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

Parkour, tricking och freerunning

Hallen är anpassad efter parkour, trickning och freerunning. I den franska sporten parkour handlar det om att ta sig fram så snabbt, enkelt och effektivt som möjligt. I den amerikanska motsvarigheten tricking ingår fler moment som även inbegriper gymnastik, akrobatik och volter. I hallen kommer det svenska trickninglandslaget att träna, varav SM-mästaren Måns Rudfeldt tillhör topp tio i världen i sporten.
Hallen är öppen vardagar kl. 16:30-22:00 och helger 10:00-22:00. Mer information finns på http://streetmentality.se/ . Där kan man också anmäla sig för att prova på.

Invigning 4 februari

Tid: Invigningen startar 4 februari kl. 12:00 och hallen har därefter öppet till kl. 20:00. Johan Storåkers (L), ordförande i kultur- och fritidsnämnden inviger hallen.
Plats: Milstensvägen 52 i Ursvik i Sundbyberg. SL:s busslinje 504, hållplats Milstensvägen

För mer information, kontakta:

Johan Storåkers (L), ordförande i kultur- och fritidsnämnden, 070-940 78 75, johan.storakers@sundbyberg.se

Jesper Eriksson, verksamhetschef Street mentality, 070-482 75 39, jesper@streetmentality.se

Fredrik Richard, pressansvarig, 08-706 85 75, fredrik.richard@sundbyberg.se

Senast uppdaterad 15 augusti 2017