Årets sundbybergare: alla volontärer vid evakueringsboendet

Årets sundbybergare ställer upp med hela sitt hjärta. Årets sundbybergare är alla som gjorde evakueringsboendet i Ursvik möjligt.

Priset delades ut kl. 15:30 på nationaldagsfirandet på Golfängarna som besöks av cirka 40 000 besökare. Motiveringen lyder:

”Årets sundbybergare är en person som ställer upp med hela sitt hjärta. Du gör allt du kan för att hjälpa andra. Hösten 2015 och våren 2016 bidrog du till att Sundbyberg kunde ge över 2 000 människor på flykt tak över huvudet. Din omtanke och ditt stöd gav hopp om att livet fortsätter.

Årets sundbybergare är inte bara en person. Årets sundbybergare är alla som gjorde evakueringsboendet i Ursvik möjligt:
Du som arbetade som volontär. Du som skänkte kläder, leksaker, husgeråd, möbler och annat. All ni, barn och vuxna som engagerade er för evakueringsboendet, är Årets sundbybergare.”

9 000 volontärsstimmar

Evakueringsboendet involverade över 1400 volontärer. Sammanlagt tillbringade människor på flykt 34 700 dygn på boendet och volontärerna lade ned över 9 000 timmar.
– Årets sundbybergare är en genuin sundbybergare i själ, hjärta och konkret handling och det är särskilt glädjande att vi i år kan ge priset till så många människor, säger Mikael T. Eriksson (M), kommunstyrelsens ordförande.

Förra årets sundbybergare

Mikael Eljenmyr blev årets sundbybergare år 2015 för att han bland annat tagit initiativ till och ägnat stor del av sin fritid åt ”Det stora julbadet” där hemlösa och behövande har bjudits in till simhallen på julafton. Mikael har i rollen som idrottschef i Sundbybergs stad också varit drivande i att simhallen ska stå för mångfald och ett inkluderande bemötande – simhallen var först i Sverige att hbtq-certifieras.

Mikael T. Eriksson (M), kommunstyrelsens ordförande, 08-706 81 31, cecilia.moreno@sundbyberg.se
Fredrik Richard, pressansvarig, 08-706 85 75, fredrik.richard@sundbyberg.se

Senast uppdaterad 7 juni 2016