Trygghetsringning för äldre

Ingen ska behöva bli liggande sjuk eller skadad och vara ensam hemma utan att kunna påkalla hjälp. Nu finns tjänsten trygghetsringning i Sundbyberg.

Det finns många äldre människor som är ensamma hemma och som inte alltid har personer nära sig i fall något skulle inträffa. Trygghetsringningen är en gratistjänst som syftar till att öka tryggheten i vardagen.
– Personer som är anslutna till trygghetsringningen ringer till oss varje dag och uppger sitt namn på en telefonsvarare. Därefter bockas deras namn av och om det skulle vara någon som inte har ringt in, ringer vi hem till den personen. Om vi då inte får svar ringer vi till någon av de kontaktpersoner som har angivits, säger Louise Bergwall som arbetar ideellt och är administrativt ansvarig för trygghetsringningen.

Så här fungerar det

Du anmäler dig till trygghetsringningen på telefon 08-706 85 57 vardagar mellan kl. 09:00 och 17:00. Du kan också anmäla dig via www.sundbybegs.se/trygghetsringning alternativt till louise.bergwall@sundbyberg.se. Lämna namn, adressuppgifter och telefonnummer.

Sundbybergs stad har startat trygghetsringning i samarbete med bland andra pensionärsföreningarna.

Louise Bergwall, samordningsansvarig, 08-706 85 57, louise.bergwall@sundbyberg.se
Karin Ankarudd, gruppchef äldreförvaltningen, 08-706 85 52, karin.ankarudd@sundbyberg.se
Fredrik Richard, pressansvarig, 08-706 85 75, fredrik.richard@sundbyberg.se

Sundbybergs stad – till ytan Sveriges minsta kommun, samtidigt en av de snabbast växande med över 45 000 invånare. Med närhet till Stockholm city, grönområden, flygplatser och en stadskärna med alla allmänna kommunikationer, har Sundbyberg mycket att erbjuda. Sundbybergs stad är utsedd till Årets tillväxtkommun 2014 och Årets superkommun 2015.

Senast uppdaterad 21 januari 2016