Frågor och svar skolwebben

Hur får jag ett användarnamn och lösenord till skolwebben?

  • Skolan ger dig ett användarnamn och lösenord. Första gången du loggar in uppmanas du att byta lösenord, samt skriva in dina kontaktuppgifter.

Kan jag själv ändra användarnamn och lösenord?

  • Ja, genom att klicka på ditt barns namn, som du hittar längst upp till höger på startsidan. Där har du också möjlighet att ändra lösenord till PIN-kod.

Hur loggar jag in?

  • Du kan logga in via www.sundbyberg.se/skolwebb eller direkt på www.infomentor.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Skriv in ditt användarnamn och lösenord.
  • Om du loggar in via www.sundbyberg.se/skolwebb kan du välja att logga in med eller utan e-legitimation.
  • Logga in utan e-legitimation för att frånvaroanmäla ditt barn, se veckoplan, schema, klasslista, nyheter och kalender.
  • Logga in med e-legitimation för att ta del av ditt barns kunskapsutveckling och lärande, skriftlig individuell utvecklingsplan, planering med mera.

Hur skaffar jag e-legitimation?

  • Kontakta din bank för att skaffa bank-idlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Det är personligt och gratis.

Finns skolwebben/Infomentor hub som en app?

  • Nej, den finns inte som en app. Däremot kan du använda en smarttelefon. Lägg sidan som ett bokmärke på hemskärmen på din läsplatta eller smarttelefon. Då blir det enklare för dig att logga in nästa gång.

Hur gör jag en genväg (”app”) på min skärm?

  1. Öppna din webbläsare (Safari på iPhone) Skriv in adressen hub.infomentor.se
  2. Logga in med ditt användarnamn och lösenord.
    • a) Om du har en iPhone eller iPad Tryck på den lilla rutan med en pil i, längst ner i mitten på skärmen. Välj ”Lägg till på hemskärmen”.
    • b) Om du har en Android
      Spara sidan som bokmärke. Gå in och titta på dina bokmärken, leta upp InfoMentor Hub, tryck och håll kvar fingret på bokmärket tills en ny meny dyker upp. Välj ”Lägg till genväg på startsida/hemsida”.
    • c) Om du har en Windows Phone
      Tryck på menyknappen (dom tre prickarna nere till höger på skärmen) och välj ”Fäst på startskärmen” i listan som kommer upp.

Vad gör jag när jag glömt bort mitt användarnamn eller lösenord?

  • Har du glömt bort ditt lösenord kan du själv begära ett nytt på inloggningssidan (kräver att du angett e-postadress i systemet).
  • Om du behöver helt nya inloggningsuppgifter kontaktar du skolans administratör.

Jag kan inte logga in, varför?

  • Systemet är känsligt för gemener och versaler (stora och små bokstäver) både i användarnamn och lösenord. Kolla gärna det allra först. Om du kopierat lösenordet från ett dokument kan det ibland följa med ett mellanslag efter sista bokstaven. Mellanslaget tolkas då som en extra bokstav. Prova att skriva in lösenordet för hand istället.

Fungerar skolwebben i alla enheter?

  • Ja, den fungerar med alla datorer, läsplattor och smarttelefoner, bara webbläsaren är uppdaterad till den senaste versionen.

Fungerar skolwebben i alla webbläsare?

  • Nej, skolwebben bygger på den senaste tekniken och det innebär att du måste ha den senaste versionen av din webbläsare installerad. Om du inte har den senaste versionen, kommer du att uppmanas att uppdatera så att du kan komma åt all funktionalitet.

Jag får ingen e-post, de fastnar i min skräppost – hur gör jag?

  • Öppna din mapp för skräppost och ange avsändaren
    noreply-se@system.infomentor.se som en betrodd avsändare.

Jag har fler än ett barn, hur fungerar det då?

  • Längst upp till höger på skolwebbens startsida står namnet på ditt barn. Klicka där för att växla till ett annat barn.

Hur fungerar boxarna?

  • Funktionerna på startsidan är indelade i olika boxar som ger dig en snabb överblick över all information. Observera att boxarnas antal beror på vilken funktionalitet din skola har valt att använda och kan därför variera. Klicka eller tryck på en box för att öppna och ta del av innehållet och stäng via ikonen i övre vänstra hörnet.

Det är tomt i en/flera av boxarna?

  • Det beror på att skolan inte har lagt in någon information.

Vad innehåller boxarna?

  • Veckoplan – en översikt över vad som händer vecka för vecka med veckobrev, information och läxor.
    Schema – här ser du schemat och du kan enkelt välja vilken dag du vill titta på.
    Klasslista – här finns klasslistan med kontaktuppgifter och du kan enkelt skicka e-post till vårdnadshavare och klassföreståndare.
    Frånvaro – i denna box visas all frånvaro. För dig som vårdnadshavare kan du till exempel rapportera frånvaro direkt via mobilen.
    Kalender – här finns skolans kalender med information om exempelvis studiedagar, terminstider eller nationella prov.
    Nyheter – här visas de nyheter som skolan har publicerat.
    Uppgifter – här visas elevens uppgifter och här kan eleven kommunicera med sin lärare kring uppgifterna.
    Kunskapsrum – här syns de kunskapsrum som eleven har tillgång till. Här samlar pedagogen all information till undervisningen.
    Bedömningar – här visas alla elevens bedömningar.

Hur rapporterar jag frånvaro jag?

  • Om du är vårdnadshavare kan du rapportera frånvaro för ditt barn via Skolwebben/InfoMentor Hub. Klicka eller tryck på frånvaroboxen. I boxen finns det en knapp som heter ”Rapportera frånvaro”. Klicka eller tryck på den knappen. Här kan du rapportera om ditt barn är frånvarande idag eller i morgon. När du rapporterar växlar boxen färg från grönt till rött. När sedan skolan har bekräftat frånvaron, så blir boxen grå.

När måste jag gå in i familjewebben?

  • Skolwebben/InfoMentor Hub innehåller det mesta du behöver i skolvardagen, men all funktionalitet från familjewebben finns inte med. I InfoMentor Hub finns det därför en lila box där man kan se om något har uppdaterats i familjewebben. När du klickar eller trycker på den lila boxen, kommer du rakt in i familjewebben där du kan ta del av omdömen, individuella utvecklingsplaner, åtgärdsprogram och elevanteckningar.

Hur bokar jag utvecklingssamtal via InfoMentor Hub?

  • Klicka på den lila boxen/familjewebben. I högerspalten hittar du länken "Boka utvecklingssamtal". Den syns endast om läraren lagt ut tider som går att boka.

Jag vill kunna se gamla individuella utvecklingsplaner från familjewebben, går det?

  • Ja, det går att välja terminer bakåt i tiden om det finns dokumentation på ditt barn. Det gör du genom att välja termin i drop-down listan eller klicka på ”Visa äldre bedömningar” om omdömet var skrivet enligt gamla läroplanen.

Vem ser informationen om mitt barn och om mig?

  • Detaljerad information om ett barns lärande, till exempel individuella utvecklingsplaner, kan endast ses av skolans personal, inte av andra elever eller föräldrar.

Är informationen säkert lagrad?

  • Ja, det är säkrare än att skicka papper hem i elevens ryggsäck. Informationen skickas krypterad över internet, precis som för internetbanker. Servrarna som informationen lagras i står i väl bevakade och skyddade driftcentraler. Du kan själv bidra till att upprätthålla säkerheten för informationen om ditt barn genom att använda ett bra lösenord som du håller hemligt för andra.

Finns det någon risk att mitt barns information hamnar i orätta händer?

  • Det är ett mycket säkert system med samma säkerhet som banker använder och vi har höga krav på oss som leverantör. Du kan själv bidra till att upprätthålla säkerheten för din information genom att använda ett starkt lösenord (innehållande tecken, siffror och bokstäver) och hålla detta lösenord hemligt för andra.

 

Senast uppdaterad 18 oktober 2017