Från vänster: Illustratör Roger Hansson, författare Dan Höjer och Stefan Bergström (C), kultur- och fritidskommunalråd.

Ny litterär skylt på Sturegatan 29

Barn- och ungdomsförfattaren Dan Höjers spännande och rysliga bok Zombieberg fick i förra veckan en egen litterär skylt i korsningen Sturegatan och Stationsgatan i centrala Sundbyberg.

Den nya litterära skylten invigdes med zombie-flashmob av barn från Duvboskolan och Stefan Bergström (C), kultur- och fritidskommunalråd var på plats. Han säger:

–Dan Höjer, som dessutom är Sundbybergsbo själv, är årets starka tillskott till stadens litterära skyltar. Med citat från barnboken Zombieberg om hur Sturegatan fylls av zombier står skylten verkligen på rätt plats, säger Stefan Bergström.

Dan Höjer är en av stadens mest framgångsrika och flitiga författare som roat och skrämt upp barn och vuxna i många år. Bokserierna om Cirkusdeckarna och Arkeologdeckarna lånas flitigt på biblioteken runt
om i Sverige. Staden Sundbyberg dyker upp i böckerna Stoppa Greven! (medförfattare Lotta Höjer) och Zombieberg.

Den sistnämnda är skyltens bok och tillsammans med illustratören Roger Hansson får vi följa det isande förloppet av en zombieattack längs Sturegatan mitt i Sundbyberg!

Stadens litterära skyltar

Senast uppdaterad 29 april 2024